Panduan Mengatasi Kepenatan Menulis Blog

Tuesday, December 27, 2011

Anda penat berblogging?
Sekarang ini, makin ramai menulis blog utk tujuan suka-suka,menyebar maklumat,mencari ramai kenalan,meluah perasaan, mencari cinta,meluas jaringan bisnes,mengiklan produk dan perkhidmatan serta menjana pendapatan sambilan melalui iklan.

Namun demikian,menulis blog bukan lagi tugas ringan sekiranya kita mahu serius menjadi blogger. Terdapat kelelahan pada satu tahap hingga kita mencapai titik bosan, apatah lagi jika kita menulis atau 'maintain' beberapa buah blog dalam satu masa.

Blogging

Di sini ada beberapa tips bagi mengelak kepenatan menjadi blogger.

1. Utamakan aspek penulisan yang berkualiti
Jika anda kerap menulis atau blogging, utamakan kualiti entri yang anda paparkan dan bukannya kuantiti entri yang banyak pada satu hati. Kualiti penulisan yang baik pasti menjamin kepuasan pembaca blog anda dan juga memuaskan hati anda juga bila ramai yang membaca entri yg anda tulis. Trafik datang bukan kerana kuantiti tetapi kualiti.

2. Buang blog yang tidak perlu
Anda mungkin sayang pada blog-blog yang pernah anda buat suatu tika dulu samada untuk tujuan eksperimen, cuba-cuba berniaga, menjana pendapatan atau suka-suka. Tetapi jika blog-blog tersebut tidak mampu menjana trafik yg baik atau hanya syok sendiri, lebih baik anda padamkan saja daripada membuang masa menulis blog yang tidak mendatangkan apa-apa keuntungan. Kecualilah jika anda memang mahu menulis blog peribadi yang tidak bertujuan utk dibaca oleh sesiapa. Lebih baik letak password atau mengunci blog sedemikian.

3. Jaga blog utama
Fokuskan pada blog utama anda dari segi pengisian, penampilan dan sebagainya. Jangan biar blog utama tidak diupdate dalam tempoh yang lama bagi menjaga trafik dari merudum.Anda perlu tahu mana blog yg perlu diberi perhatian supaya anda tidak penat berblogging.

4. Berehat dari menghadap komputer
Jika anda mendapati diri anda asyik menghadap laptop atau PC berjam-jam sampai lupa kepada keluarga, persekitaran, kawan-kawan atau tak ingat makan dan mandi, itu sudah kes kronik. Anda tidak boleh memisahkan diri anda dengan dunia luar. Lupakan seketika aktiviti berblogging anda dan lakukan aktiviti sihat di luar seperti berjogging, bercuti bersama keluarga, berjumpa kawan-kawan dan membaca buku. Terlalu terikat pada aktiviti blogging akan lebih memenatkan anda dan membuat anda hilang fokus.

5. Jangan risau jika anda ketinggalan
Anda mungkin penat mengejar berita-berita sensasi atau isu semasa yang hot bagi mendapat skop yang baik bagi blog anda. Tetapi jika setiap isu yang menarik hendak anda blogging, sudah tentu anda kepenatan hingga aktiviti blogging ini menjadi beban kepada anda pula. Jangan bimbang jika ketinggalan sesuatu isu. Anda hanya menulis perkara yang menjadi minat anda saja pun sudah cukup, bukan semua perkara hendak anda tangkap muat.

6. Jaga kesihatan anda
Tidak dinafikan, aktiviti berblogging boleh menjejaskan kesihatan anda sekiranya anda terlalu lama di depan komputer atau penat memerah otak mencari idea berblogging. Otak dan badan yang penat bukanlah sesuatu yang baik bagi kesihatan malah ia menjejaskan mood untuk anda berblogging. Anda menjadi semakin penat dan mungkin bosan utk menulis lagi. Jadi, sekiranya anda perlu berehat, berilah ruang kepada diri anda untuk berehat secukupnya dan jangan tidur lewat hanya untuk mengadap komputer. Utamakan kesihatan anda. Badan yg sihat pasti akan menjana idea-idea segar bagi anda meneruskan aktiviti blogging.

Okay, itulah tip-tip yang diberikan. Semoga anda dapat berblogging dengan selamat!

~ Damia Dyayuni


0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI