Tanda kucing bunting atau mengandung

Selasa, Disember 27, 2011

Tanda-tanda kucing bunting atau mengandung

Kucing betina yang sihat sekiranya tidak dikasi atau dikawal pasti akan bunting apabila tiba musim mengawan. Sekiranya anda memiliki kucing betina yang telah matang di rumah, tentu anda ingin tahu samada kucing anda telah bunting atau mengandung.

Tanda kucing bunting dapat dilihat melalui perlakuannya yang sedikit pelik.

Tanda Kucing Mengandung

Di sini ada beberapa tanda kucing mengandung.

1. Kucing anda terlebih mesra
Sikap kucing memang manja. Namun, kucing bunting mahukan perhatian yang lebih dari biasa. Kucing bunting akan minta diurut, didukung, digosok badan dan tengkuknya, dimain hidungnya dan sebagainya. Kucing juga akan lebih kerap menggesel-gesel badannya ke arah anda.

2. Kucing lebih banyak berada di rumah
Kucing bunting tidak suka berlegar-legar di luar rumah. Kebanyakan masa dihabiskan dengan tidur atau berehat di dalam rumah. Kucing juga tidak berminat lagi untuk 'mencari' kucing jantan.

3. Putingnya bertukar warna dan bengkak
Puting kucing bunting akan berubah warna dari merah jambu ke warna kemerahan. Putingnya juga akan sedikit membengkak dan lebih besar dari biasa.

4. Berat badan kucing bertambah
Kucing anda nampak gemuk dari biasa. Ini adalah kerana kucing bunting bertambah berat badan dari hari ke hari. Perutnya mungkin makin membonyot dalam satu malam!

5. Kucing sentiasa lapar
Kucing bunting akan sentiasa berselera untuk makan. Kucing akan meminta makanan dengan lebih kerap. Anda perlu menambah makanan kucing lebih dari biasa bagi menampung peningkatan selera makan kucing bunting anda dan memastikannya cukup vitamin. Selera makannya akan berkurangan seiring pertambahan tempoh mengandung.

Tapi perlu diingatkan bukan semua tanda-tanda ini mengesahkan kucing anda bunting kerana adakalanya kucing anda tidak mengandung walaupun mempunyai beberapa tanda kucing bunting. Kucing mengambil masa sehingga 3 minggu untuk menampakkan tanda yang jelas bahawa ia sedang mengandung.

Kucing bunting berapa lama? Berapa bulan? Berapa minggu?
Purata tempoh bunting kucing adalah adalah selama 9 minggu atau sekitar 63-65 hari.

Okay, sekiranya kucing anda bunting, tahniah diucapkan!!

~ Damia Dyayuni


Panduan Menjaga Kucing! Klik Sini!

0 Komen:

Catat Ulasan

 

ZONFINITI