Syarat/Prosedur Permohonan MyKad Baru 2012

Saturday, December 31, 2011

Mulai 3 Januari 2012, warga Malaysia yang mahu buat Mykad (kad pengenalan), akan mendapat Mykad baru dengan ciri-ciri keselamatan yang terkini. Ciri keselamatan Mykad baru melalui aplikasi imej turisan laser pada nama dan nombor pengenalan diri pemiliknya.

Syarat Permohonan Kad Pengenalan Baru

Pemohon mestilah telah berumur genap 12 tahun tetapi belum mencapai umur 16 tahun.
Pemohon hadir bersama Penganjur (Ibu atau Bapa atau Penjaga).
Borang Permohonan JPN.KP01 (dapatkan di kaunter JPN) telah diisi dengan lengkap.
Pemohon mestilah membuat permohonan dalam tempoh 30 hari dari tarikh genap berumur 12 tahun. Jika tidak, bayaran kompaun dan proses akan dikenakan.
Prosedur Permohonan Kad Pengenalan Baru

Pemohon dikehendaki datang ke Kaunter JPN bersama Penganjur dan membawa dokumen sokongan berikut (asal) :

Sijil Kelahiran / Sijil Anak Angkat / Sijil Warganegara / Pengesahan Taraf Warganegara / Borang Warganegara / Lampiran A (JHEOA) / Permit Masuk.
Kad Pengenalan Penganjur iaitu Ibu atau Bapa atau Penjaga.
Surat Akuan Sumpah (bagi Penjaga yang tidak mempunyai hubungan kekeluargaan iaitu selain dari ibu/bapa/datuk/nenek/ibu atau bapa saudara/kakak atau abang yang berusia melebihi 21 tahun).
Passport (bagi Warganegara yang baru tiba dari Luar Negara / pemegang Permit Masuk).

Sumber: Jabatan Pendaftaran Negara

Keputusan kerajaan memperkenalkan MyKad baru disebabkan banyak menerima rungutan orang ramai mengenai kualiti dokumen pengenalan diri itu yang didakwa mudah rosak, serta Mykad sedia ada menjadi sasaran sindiket pemalsuan hingga dikhuatiri mengancam keselamatan negara. Namun pengguna Mykad sedia ada tidak diwajibkan menukar Mykad baru tetapi digalakkan menukarnya bagi tujuan keselamatan.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI