Mentua paksa suami cerai saya

Friday, July 17, 2009

Saya berkahwin sejak enam tahun lalu. Masalahnya, ibu mentua suka masuk campur urusan rumah tangga, malah menghasut, fitnah dan paksa suami ceraikan saya.

Baru-baru ini, ketika mengandungkan anak keempat, kami bergaduh dan suami mengasari saya sehingga lebam. Akibat tidak tahan, saya keluar dari rumah bersama anak dengan kebenarannya.

Suami pula menukar kunci rumah dan tidak benarkan saya pulang sehingga dia selesai berbincang dengan ibunya. Sepanjang ketiadaan saya didapati ibunya datang ke rumah setiap hari ketika suami di tempat kerja.

Pakaian saya dibungkus di dalam karung plastik (sampah) hitam, gambar kahwin saya dicuri manakala gambar saya bersama suami dikoyakkan.

Selepas seminggu saya dibenarkan pulang dan kemudian, saya jatuh sakit, batuk dan sesak nafas, manakala tulang kaki saya bagai dipulas setiap kali senja.

Disebabkan risau dengan kandungan, saya berubat dan syukur saya pulih, tetapi selepas saya mengemas rumah, terjumpa garam atas almari dan stor.

Bolehkah saya jauhkan diri daripada keluarga suami jika saya rasa mereka membawa mudarat kepada saya dan anak? Suami menyatakan pada saya, “Tidak baik hendak bercerai semasa mengandung, abang ceraikan selepas bersalinlah.”

Saya membawa perkara ini ke mahkamah untuk pengesahan tetapi suami menafikan dan ingin membuat pembelaan.

Ketika saya menunggu prosiding kedua, suami bawa pakaiannya ke rumah sewa tetapi masih pulang ke rumah hampir setiap hari selepas prosiding pertama.

Menurut peguam, kami masih suami isteri sehingga diputuskan mahkamah kerana saya risau mengenai aurat jika dia di rumah.

Baru-baru ini, suami meminta saya memuaskan kehendak batinnya secara oral memandangkan saya masih berhadas. Peguam menasihati untuk mengelak, tetapi kalau dia masih suami, saya wajib melayaninya.

MUSYKIL,
Kuala Lumpur

--------------------------

MENJAUHI daripada keluarga suami untuk elak pergaduhan dibenarkan untuk sementara waktu. Ini kerana Islam mengajar setiap Muslim bersaudara. Lagipun memutuskan silaturahim tidak dibenarkan dalam Islam.

Setiap keluarga hendaklah berusaha merapatkan tali silaturahim antara satu sama lain. Status anda berdua masih suami isteri semasa menunggu keputusan mahkamah.

Dengan itu perhubungan adalah seperti biasa kerana tiada perbalahan antara anda berdua.

Secara yang benar ialah apabila suami ingin menceraikan isteri, dia hendaklah pastikan lafaz talak diucapkan dalam masa suci isteri dengan menahan persetubuhan dalam masa edah. Dengan ini perkahwinan dibubar selepas edah.

Anda berdua dinasihat supaya mempertahankan rumah tangga yang dibina. Kita perlu melihat kehidupan berkeluarga adalah satu rahmat yang dikurniakan Allah.

Tanda kekuasaan dan rahmat-Nya dalam perhubungan suami isteri seperti dalam firman-Nya, bermaksud: “Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya dan rahmat-Nya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri daripada jenis kamu sendiri, supaya kamu senang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikan-Nya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan,” (al-Quran, al-Rum (30): 21).

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI