Pelan Strategik Jakim pacu pembangunan Islam

Friday, July 17, 2009

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) kini tampil dengan Pelan Strategik 2009-2014 bertujuan memacu transformasi pengurusan hal ehwal Islam ke arah mempertingkatkan pembangunan ummah melalui pengurusan hal ehwal Islam secara terancang, cekap dan berkesan.

Pelan Strategik Jakim 2009-2014 yang akan dilancarkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Mejar Jeneral (B) Datuk Jamil Khir Baharom hari ini menggariskan fungsi serta peranan jabatan itu dengan lebih jelas supaya dapat dihayati semua warganya.

Ketua Pengarah Jakim, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz, berkata pelan strategik untuk tempoh lima tahun itu, menunjukkan Jakim dan bahagian di bawahnya sudah bersedia memacu transformasi pengurusan hal ehwal Islam.

Katanya, perancangan membolehkan Jakim sebagai agensi pusat pembangunan agama Islam peringkat Persekutuan memenuhi tanggungjawab berdasarkan keperluan pelanggannya melihat kepada senario semasa.

"Jika kita tidak dipandu oleh dokumen perancangan, kita mungkin leka dengan kerja rutin selain terbawa-bawa dengan isu bukan dirancang atau dipengaruhi agenda orang lain, sedangkan kita bertanggungjawab merancang pembangunan serta kemajuan Islam di negara ini.

"Ini bermakna kita perlu melihat persekitaran untuk menentukan strategi bersandarkan kepada pelan strategik. Setiap aktiviti yang dirancang oleh bahagian di Jakim dipandu atau perlu merujuk kepada fungsi sebenar dan siapa sebenarnya pelanggan utama kita," katanya.

Beliau berkata, Pelan Strategik Jakim 2009-2014 turut mengambil panduan daripada pengurusan berhikmah yang ditunjukkan Rasulullah SAW iaitu dengan memahami realiti persekitaran supaya pendekatan diambil mencapai objektif dalam rangka masa ditentukan.

Dalam konteks Malaysia, perancangan strategi hal ehwal Islam melihat kepada keunikan negara yang mempunyai rakyat pelbagai bangsa, agama, budaya dan pastinya kepelbagaian itu menjurus kepada saling memahami kepercayaan agama lain.

Katanya, penekanan itu penting dalam perancangan agenda dakwah yang selama ini difahami hanya untuk umat Islam sedangkan dakwah juga patut fokus kepada mereka yang belum memahami atau mengenali Islam.

Wan Mohamad berkata, kandungan pelan strategik yang menggariskan semula fungsi Jakim lebih jelas mampu mengelak jabatan yang makin berkembang dengan wujudnya institusi pengajian serta latihan terjebak dengan peranan yang bukan menjadi keutamaan.

Langkah memacu transformasi pengurusan hal ehwal agama pula bakal memandu pegawai serta warga Jakim menghayati visi dan misi yang dikongsi serta mengenal pasti aspek penambahbaikan mengikut perubahan berlaku.

"Jakim sudah 41 tahun dan dari semasa ke semasa perlu menganalisis perubahan persekitaran dengan merujuk fungsi asal dan mungkin perlu penambahbaikan. Ada kala kita diberi kepercayaan oleh kerajaan memikul fungsi baru dan ini perlu penyesuaian.

"Pada masa sama, kita juga melakukan penilaian kendiri yang juga dipandu oleh elemen penentu kejayaan yang digariskan.

"Mana-mana organisasi yang tidak melakukan penilaian dan tidak memahami petunjuk kejayaan akan menjadi organisasi tidak terarah," katanya.

Oleh itu katanya, bahagian terakhir dokumen pelan strategik itu menggariskan elemen penentu kejayaan atau Bidang Keputusan Utama (KRA) dan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yang disebut sebagai muhasabah.

Muhasabah adalah elemen menentukan sejauh mana kapasiti organisasi yang diberi amanah disesuaikan dengan kemampuan kerana prinsip Islam ialah amanah yang diberi perlu selari usaha peningkatan keupayaan.

Ia bukan saja membabitkan jumlah tenaga tetapi keupayaan daripada segi intelektual, memperkasa pegawai terlatih yang boleh menghasilkan penyelidikan sebagai asas merancang program berkualiti atau membuat tindakan berkesan.

Wan Mohammad mengakui bukan mudah untuk menjayakan perancangan terutama cabaran memperkasakan sumber tenaga Jakim dari segi keilmuwan, kemahiran, kebijaksanaan bertindak, kecekapan pengurusan dan keberanian mempertahankan agama.

"Jika berilmu, berkemahiran, bijaksana tetapi tidak berani mempertahankan agama, saya ingat tidak ada makna.

"Orang agama mesti berani bukan saja mempertahankan hak Islam, juga menghidangkan Islam yang indah kepada orang asing serta boleh pergi pada peringkat antarabangsa," katanya.

Beliau berkata, selepas perancangan strategik dilaksanakan, peranan Jakim diharap akan lebih menyerlah dalam aspek pengurusan, pembangunan dan penyelarasan hal ehwal Islam seperti ditentukan MKI.

Katanya, umat Islam perlu berjiwa besar dan sebagai agensi agama, Jakim bercita-cita meletakkan keunikan Malaysia dengan kepelbagaian kaum, agama serta budaya di Asia menjadi penghulu dan peneraju pembangunan Islam dalam semua aspek kehidupan menepati Islam agama membawa rahmat ke seluruh alam.

Oleh Hasliza Hassan

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI