Siti dan isu tudung

Friday, July 17, 2009


Penampilan imej bertudung penyanyi nombor satu negara, Datuk Siti Nurhaliza Tarudin tidak pernah habis dijadikan isu. Sejak penghijrahan mengenakan tudung ala selendang selepas menunaikan Haji pada awal tahun 2008, kritikan demi kritikan mula diterimanya.

Agak lama juga isu itu mahu reda, namun ia dibangkitkan semula selepas berlangsung Konsert Satu Eksklusif Siti Nurhaliza baru-baru ini.

Gara-gara Siti mengenakan selendang hitam yang dililit seperti sanggul semasa konsert serta pada sidang akhbar selepas konsert, isu tudung Siti mula dibangkitkan semula.

Bagi sesiapa yang hadir pada waktu tersebut, tiada yang mempersoalkannya kerana selendang itu masih ada di kepala penyanyi jelita itu.

Namun, bagi yang melihat penampilan itu menerusi foto-foto yang dikeluarkan di media cetak, Siti dilihat seolah-olah langsung tidak memakai selendang.

Sehingga pada satu tahap, ada yang mencemuh Siti dengan mengatakan lebih elok jika penyanyi kelahiran Pahang itu tidak perlu lagi mengenakan tudung!

Bertanyakan kepada Siti sendiri, adakah dia akan membuka tudungnya dan kembali kepada imej lamanya, isteri kepada Datuk Khalid Mohammad Jiwa ini dengan penuh berhemah menjawab persoalan tersebut.

Namun dalam tenang nada jawapannya tetap terasa ketegasannya, Siti bagaimanapun enggan mengulasnya dengan panjang lebar.

Bimbang terlanjur kata menjadi janji dan akan ditagih di kemudian hari. Apalagi sepatah bicara Siti, dia yang menanggung semua hal yang akan berbalik kepada dirinya kelak.

"Kadang-kala, nak puaskan hati semua orang memang susah. Sejak bergelar artis, Siti buat apa yang termampu untuk memuaskan hati semua pihak.

"Bila dengar komen-komen orang, tak adalah Siti geram dan nak buka balik tudung. Cuma Siti tak mahu komen lebih-lebih.

"Sebab setiap komen yang Siti beri, orang akan ingat dan kalau Siti tak buat seperti yang dikatakan, orang akan mempersoalkan pula. Apa pun, Siti akan buat perkara ini secara semula jadi.

"Siti faham, orang akan memandang lalu menyelidik tentang kita, tapi Siti tak marah. Isu tudung ini sering orang perkatakan dan Siti pun dah lali. Kalau boleh, tak nak panjangkan cerita lagi.

"Biar orang melihat sendiri perubahan Siti. Janji Siti tahu apa yang Siti buat dan Tuhan tahu niat Siti," ucapnya.

Menurut Siti lagi, keadaan tersebut berlaku kerana terlalu banyak harapan yang dinantikan oleh masyarakat daripadanya.

Justeru, apabila apa yang dilakukan Siti tidak seperti yang diharapkan, kata-kata nista pula yang datang menyerang.

Mahu ikutkan hati, selepas menunaikan Haji, menjadi suri rumah sudah cukup membahagiakan diri Siti.

"Sebenarnya, sebelum menunaikan Haji dulu, wartawan sendiri yang tanya sama ada Siti akan pakai tudung selepas itu atau tidak.

"Tapi Siti cakap, insya-Allah, kalau niat hati terbuka baru Siti akan pakai. Tiba-tiba perkara ini dah jadi macam satu harapan pula, semua mahu lihat Siti selepas pulang dari Haji waktu itu.

"Tapi selepas perubahan penampilan Siti, ada yang suka dan ada yang tidak. Dalam hal ini, ada yang sudah bersedia (bertudung) dan ada yang belum. Macam Siti, lebih elok Siti berubah perlahan-lahan dan harap Tuhan memberikan masa.

"Tapi kalau nak ikutkan hati, Siti nak jadi orang biasa balik dan duduk saja di rumah," selorohnya yang akan berangkat ke Jakarta hari ini sempena majlis Anugerah Planet Muzik 2009 (APM '09).

Sedia terima respons masyarakat Indonesia

Sibuk dengan jadual yang begitu ketat, Siti hanya berkesempatan membuat persiapan persembahan pada APM '09 sehari sebelum acara itu diadakan sahaja.

Mengalunkan lagu medley, Cindai serta Di Taman Teman pada malam itu, Siti turut dicalonkan bagi kategori Artis Malaysia Paling Popular Anugerah Kosmo!; Artis Serantau Paling Popular dan Artis Wanita Terbaik.

"Tahun ini, pemilihan Siti berdasarkan album Lentera Timur, sekurang-kurangnya ia menunjukkan sesuatu yang positif kerana Siti satu-satunya artis yang tercalon daripada genre album berkonsep tradisional.

"Kalah atau menang Siti menerima dengan lapang dada kerana saban tahun APM menonjolkan ramai artis berbakat," katanya.

Sementara itu, ketika ditebak berkenaan dengan masalah politik antara Malaysia dan Indonesia yang timbul sejak akhir-akhir ini, terutama mengenai isu penderaan pembantu rumah Indonesia yang bekerja di Malaysia serta kontroversi model terkenal Indonesia, Manohara Odelia Pinot bersama suaminya, iaitu Tengku Temenggung Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry, Siti menganggap muzik dan politik tidak harus dicampur-adukkan.

Apalagi dengan kehadiran delegasi Malaysia bagi acara APM '09 yang mungkin mengundang kekecohan daripada masyarakat seberang, Siti sedia arif.

"Siti sudah pun bersedia dengan segala kemungkinan yang akan berlaku kerana Siti pun faham, isu-isu seperti ini memang agak sensitif bagi mereka.

"Tapi perlu diingat ia tidak ada kena mengena dengan muzik. Jangan campur-adukkan muzik dengan politik," tegasnya.

Siti juga sempat membicarakan tentang perselisihan yang timbul mengenai isu kuota penyiaran lagu-lagu Indonesia di media Malaysia.

"Nak kata pihak kita memulaukan muzik Indonesia tidak juga, kerana penggiat-penggiat seni dari sana kerap datang ke Malaysia dengan pelbagai acara seperti yang terbaru ini, Malam Pesta Indonesia serta beberapa pelancaran majlis yang lain.

"Apa-apa pun, dari segi respons orang ramai kepada Siti dan juga artis-artis Malaysia lain, Siti sudah pun bersedia," bicaranya yang bakal merakamkan album berkonsep kerohanian pada hujung bulan ini.

Oleh FERIDE HIKMET ATAK

1 Komen:

Anonymous said...

Kepada kakak Siti Nurhaliza,semoga dapat meutup aurat dengan sempurna.....perkara yg baik jgn dilmbt2 kan...menutup aurat adlh kewajipan kita sbgi hamba Allah S.W.T di sunia yg sementara ini....

Post a Comment

 

ZONFINITI