Tip panduan pengubahsuaian rumah

Sunday, December 15, 2013

Panduan pengubahsuaian rumah

Memang menjadi kebiasaan rakyat Malaysia membuat pengubahsuaian dan penambahan terhadap rumah mereka. Sering kali berlaku pengguna menghadapi masalah apabila kontraktor yang sepatutnya menjalankan kerja-kerja tersebut, tidak melakukannya dengan baik atau ada kalanya meninggalkan kerja-kerja tersebut terbengkalai begitu sahaja.

Sebelum membuat kerja-kerja pengubahsuaian, anda hendaklah memutuskan kerja-kerja yang anda ingin lakukan. Secara tepatnya, sebelum anda melantik kontraktor untuk membuat kerja-kerja pengubahsuaian, anda perlu memutuskan jenis pengubahsuaian yang dilakukan, seperti mengubah suai dapur, bilik mandi atau hiasan dalaman.

Justeru, berikut adalah beberapa panduan, apabila ingin membuat kerja pengubahsuaian, bagi melindungi kepentingan anda sebagai pengguna.

- Dapatkan kurangnya tiga sebut harga kontraktor.

- Pastikan kontraktor itu mempunyai lesen yang sah. Anda boleh menyemak dengan Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB).

- Elakkan daripada berurusan dengan kontraktor yang datang ke rumah anda, menawarkan sebut harga yang rendah.

- Sediakan dokumen kontrak secara bertulis. Dokumen kontrak hendaklah menyatakan jenis kerja-kerja perlu dilakukan, bahan-bahan yang akan digunakan, jumlah kos projek dan mula dan tarikh siap.

- Pastikan anda mendapat resit apabila membuat pembayaran. Anda boleh membayar secara tunai, tetapi bayaran dengan cek adalah yang terbaik dan melindungi anda jika ada masalah atau jika jaminan atau jaminan yang terlibat.

- Jika anda perlu membayar deposit, ia hendaklah tidak melebihi 10% daripada harga projek.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI