Burung hering sebesar anjing ditangkap di Muar

Thursday, December 26, 2013

Seorang guru sekolah rendah menerima 'tetamu' tidak diundang iaitu seekor burung hering sebesar anjing dewasa yang 'singgah' di pekarangan rumahnya di Taman Seri Aman Sari, Parit Keroma di sini hari ini.

Remy Azman Abdul Rashid, 40, berkata, pada mulanya burung pemakan bangkai itu berada di luar pagar rumah kira-kira pukul 1.15 petang dan kelihatan kurang sihat kerana tidak banyak bergerak.

Tidak lama kemudian, burung berkenaan secara tiba-tiba terbang dan singgah di pekarangan rumahnya.

"Saya bercadang menangkapnya tetapi kerana bimbangkan sifat burung ini yang boleh menyerang dan menjadi agresif, saya membatalkan hasrat itu.

"Bimbangkan keselamatan isteri dan tiga orang anak di rumah, saya menghubungi Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) Muar untuk meminta bantuan," katanya yang mengajar di Sekolah Kebangsaan (SK) Sungai Raya, Bukit Pasir dekat sini.

Beliau yang pertama kali melihat burung berkenaan di taman tersebut mengesyaki unggas itu datang dari kawasan belukar berdekatan.

Sementara itu, Ketua Operasi JPAM Muar, Mohd. Fadli Mohd. Juki berkata, pihaknya mengambil masa kira-kira 10 minit untuk menangkap burung itu yang bertenggek di sebatang pokok di belakang rumah berkenaan.

Katanya, empat anggota JPAM terpaksa mengepung burung itu sebelum menjerut kakinya sehingga jatuh.

"Kita terpaksa menyerkup burung ini dengan kain kerana sangkar yang dibawa tidak muat.

"Pemeriksaan mendapati burung ini cedera di bahagian sayap kiri, kemungkinan terlanggar objek tajam atau keras dan bergaduh dengan burung yang lain," katanya

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI