Pengukuhan undang-undang selamatkan pengguna

Monday, December 30, 2013

Negara yang maju mempunyai statistik teknologi dan penduduk yang ramai dan maju. Malaysia merupakan negara yang mempunyai rakyat seramai 28.3 juta orang pada tahun 2013.

Dalam kemajuan yang semakin membangun, pergolakan hidup rakyat di dalam negara makin tercalar dan tergaris akibat impak kenaikan harga barangan dan kos hidup rakyat menderita berikutan kenaikan harga barang-barang keperluan adalah isu sejagat yang berkaitan langsung dengan kepentingan rakyat kebanyakkan dan menyentuh tentang survival kehidupan seharian mereka.

Purata kenaikan gaji rakyat Malaysia 2.5% setahun tetapi kenaikan harga barang-barang keperluan adalah sebanyak 8.5% setahun. Kenaikan harga barangan keperluan yang sangat tidak seimbang dengan peningkatan pendapatan rakyat tentunya membawa kesan negatif yang berpanjangan kepada sosio-ekonomi rakyat.

Natijahnya, bila barang naik harga, jatuhlah air mata rakyat. Perhatikan senario seorang ketua keluarga yang berpendapatan rendah atau sederhana, mereka perlu mengambil kira paling minima setiap bulan keperluan wajib antaranya, bayaran sewa atau ansuran bulanan rumah kediaman, peruntukan ansuran kenderaan, duit minyak dan servis kenderaan, belanja keperluan dapur serta makan minum, duit perbelanjaan sekolah anak-anak, bil lektrik dan air juga gas memasak, pakaian, kos perubatan dan kesihatan, bayaran tol untuk mereka yang berkenaan, saman trafik dan pelbagai lagi yang tentunya memberikan tekanan emosi yang mampu menggugat keharmonian kehidupan.

Apatah lagi kalau hidup di bandar dengan setiap keperluan perlu dibeli. Bermakna, peningkatan kos sara hidup disebabkan kenaikan harga barangan, jangan sesekali hanya dipandang dari sudut berapa sen kenaikan harga gula, petrol, gas memasak,minyak masak, tarif lektrik dan sebagainya, tetapi impaknya perlu diteliti secara menyeluruh dan saksama kepada kehidupan seorang insan sebagai individu, keluarga, masyarakat dan negara.

Lebih tragis apabila bebannya bukan setakat kerana harga barangan keperluan melambung tinggi, malah lebih memburukkan keadaan apabila bekalannya juga sukar didapati di pasaran.

Merujuk pekara di atas, Kerajaan Malaysia menguatkuasakan Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011 diperkukuhkan demi melindung penguna dari perniaga yang tidak bertanggung jawab.

Akta yang dikuatkuasa digunakan sebagai garis landasan terhadap perniagaperniaga untuk memastikan mereka tidak menaikkan harga barangan dan mengaut keuntungan melebihi modal yang ditetapkan oleh kerajaan Malaysia.

Dengan perlindungan yang dijamin, penguna atau lebih sesuai digambarkan sebagai rakyat Malaysia boleh berjimat dan memberi peluang untuk rakyat merancang kehidupan.

Malahan, menurut Kementeraian Perdagangan dalam Negeri dan Kepenggunaan akta ini juga meneruskan peraturan dalam Akta sebelumnya, iaitu penjual barang dan perkhidmatan hendaklah mempamerkan senarai harga barang dan perkhidmatan di tempat yang mudah untuk dilihat oleh pelanggan. Kepentingan utama akta ini adalah untuk menetapkan peraturan bagi memastikan tidak ada peniaga menjual barang atau perkhidmatan dengan harga yang tidak munasabah. Dengan ini, peniaga-peniaga harus menjual barangan walaupun barang yang harus dijual tidak mengcukupi.

Akta pencatutan ini juga dapat menolong pengusaha kecil sebagai contoh penjual kelapa menjual kepada peniaga lain dengan harga tetap tetapi peniaga kedua menaikkan harga selepas membeli dari peniaga pertama. Harga yang dinaikkan melebihi yang ditetapkan dan ia merupakan tidakan yang tidak adil bagi peniaga kecilan dan pengusaha.

Penguatkuasaan undang-undang ini memberi hak sama rata dan melindungi dari peniaga lain ditipu dan diambil peluang untuk digunakan dalam perkara yang ini. Selain itu, dengan wujudnya akta ini setiap peniaga akan lebih berjaga-jaga dan tidak mengambil keuntungan atas angin. Setiap kenaikan atau penambahan dalam harga barangan atau perkhidmatan haruslah mendapat kepastian dan diluluskan oleh kerajaan Malaysia.

Pihak kerajaan juga telah membuat semakan harga yang patut dan mengkaji oleh Makmal rasionalisasi subsidi oleh Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan (PEMANDU) dimana ia akan diberi subsidi kepada peniaga dan juga mengubal Akta Persaingan kepada pihak peniaga dimana mereka tidak boleh menaikan kadar harga sesuka hati walaupun dalam jumlah yang kecil.

Selain itu, kerajaan telah mewujudkan beberapa inisiatif kerajaan pada tahun 2011 di bawah program 1 Malaysia. Dalam konteks yang berbeza, penubuhan 1 Malaysia juga adalah inisiatif kerajaan untuk memberi keadilan kepada dua pihak penguna dan juga pengusaha.

Pihak kerajaan menentukan margin harga untuk barangan. Kenaikan harga barang akan memberi impak yang hebat kepada rakyat kerana setiap rakyat mempunyai latar belakang yang berbeza dan pendapatan yang berbeza.

Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011 adalah satu-satunya jalan untuk memantau peniaga-peniaga dan ia adalah satu garisan kepada peniaga untuk mematuhi dan tidak menaikkan harga barang dengan sewenang-wenangnya.

TERBITAN PERSATUAN KESELAMATAN PENGGUNA KUALA LUMPUR; PKPKL@ hotmail.com

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI