Penyanyi Amerika, Jennifer Grout hampir menang Arabs Got Talent

Friday, December 13, 2013

Penyanyi Amerika hampir menang Arabs Got Talent

Sabtu lalu, penyanyi Amerika, Jennifer Grout, berjaya menempatkan diri sebagai finalis rancangan popular, Arabs Got Talent, di Beirut, Lubnan, namun gagal membawa pulang trofi.

Grout, 23, tiba-tiba menjadi bualan selepas dia menyanyikan lagu klasik Arab, genre yang semakin berkarat dalam kalangan generasi muda di Asia Barat. Wanita muda ini boleh bertutur Bahasa Arab walaupun tidak fasih.

New York Times melaporkan, finalis lain termasuk pelukis Palestin, Mohamed al-Deiri, yang menggunakan obor gas untuk membakar potret Yasser Arafat di atas kanvas besar dan kumpulan tarian Syria, Sima, yang muncul sebagai juara. Kumpulan dianggotai 16 penari itu mempersembahkan tarian yang dikaitkan dengan peperangan saudara di negara mereka.

Nyanyi lagu klasik Arab

Pada pertandingan itu, Grout menyampaikan lagu Wahashtini (Aku Merinduimu), sebuah irama klasik daripada penyanyi Lubnan- Mesir, Souad Mohamed.

Rancangan berkenaan biasanya menampilkan hanya peserta berbangsa Arab. Penganjur membuat pengecualian ke atas Grout yang berasal dari Cambridge, Massachusetts, selepas dia memikat hati mereka dengan mendendangkan lagu Arab yang memang sukar untuk disampaikan, walaupun oleh penyanyi daripada bangsa itu sendiri.

Dia menyertai 12 finalis lain dalam rancangan itu termasuk pemain dram Lubnan, seorang pengimbang Maghribi dan beberapa pelawak Kuwait.

Grout ialah penyanyi klasikal terlatih dan mula mempelajari muzik klasik Arab secara atas talian ketika bergelar penuntut di Universiti McGill di Montreal. Dia kini menetap di Marrakesh, Maghribi, tempat dia belajar dan mempersembahkan muzik tradisi Berber.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI