Baki minimum Akaun Simpanan-i Wadiah Bank Islam RM10

Thursday, December 12, 2013

Berkuat kuasa pada 15 Julai 2013, Bank Islam menetapkan pengekalan baki minimum bagi akaun simpanan atau semasa adalah sebanyak RM50. Ini berbeza dengan bank tempatan lain yang hanya menetapkan baki minimum RM10. Tahukah Bank Islam, bahawa nilai RM50 itu besar bagi kehidupan rakyat biasa. Dengan RM50 itu, bermacammacam boleh dilakukan untuk perbelanjaan harian. Apakah rasionalnya Bank Islam menetapkan kadar baki minimum bagi akaun simpanan. Kami seolah-olah tiada pilihan dengan majikan yang menetapkan gaji dimasukkan ke dalam Bank Islam. Jika ada pilihan, saya akan minta majikan tukar ke bank lain.

Mengenai notis makluman juga tidak mencukupi, hanya ada notis kecil di laman web dan notis yang ditampal di meja khidmat pelanggan di cawangan. Apa pandangan Bank Negara mengenai perkara ini. Kami sebagai rakyat rasa tertindas dengan polisi seperti ini.

------------

Mengambil kira reaksi pelanggan terhadap peningkatan baki minimum, pihak bank mengambil langkah mengurangkan baki minimum bagi Akaun Simpanani Wadiah kepada RM10. Perubahan ini mula berkuat kuasa pada 19 Julai lalu. Kami di Bank Islam mengucapkan terima kasih atas keprihatinan tuan terhadap kualiti perkhidmatan kami. Kami menghargai usaha tuan memanjangkan aduan ini sebagai langkah meningkatkan kualiti perkhidmatan kami dan berharap ia tidak menghalang tuan untuk terus bermuamalah dengan Bank Islam.

BANK ISLAM MALAYSIA BHD



0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI