Masalah sosial di kalangan muda makin parah

Monday, December 02, 2013

Masalah sosial di kalangan muda makin parah

Masalah sosial membabitkan golongan muda khusus remaja menjadi semakin serius dan berada di tahap membimbangkan malah ada yang tidak takut untuk bersekedudukan.

Presiden Lembaga Kaunselor Malaysia Prof Dr Mohamed Fadzil Che Din berkata, sudah sampai masanya Majlis Pembangunan Remaja Negara (MPRN) ditubuhkan dalam menangani masalah ini dan mencari pendekatan sesuai sebagai jalan penyelesaian.

"Merujuk pada elemen usia aktif seksual, sebelum ini ia bermula pada usia 25 tahun. Namun pada masa kini menunjukkan usia 15 tahun sudah mencapai tahap usia aktif seksual," katanya ketika dihubungi, semalam.

Menurutnya, usaha menangani masalah sosial remaja perlu dilakukan dengan kerjasama pelbagai agensi kerajaan seperti Kementerian Belia dan Sukan, Kementerian Pendidikan dan Kementerian Kesihatan.

"Sepatutnya jawatankuasa khusus diwujudkan atau MPRN ditubuhkan manakala modul Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) boleh dimasukkan bersama. Kita tidak mahu melihat remaja yang mempunyai tenaga positif menjadi negatif," katanya.

Dr Mohamed Fadzil mengulas laporan muka depan Metro Ahad semalam mengenai bekas pasangan kekasih yang juga penuntut sebuah kolej di ibu negara yang terlanjur sehingga wanita itu melahirkan anak tak sah taraf.

Laporan itu menyatakan lelaki terbabit berketurunan Syed tidak dapat mengahwini kekasihnya itu kerana halangan keluarga, tetapi masih bertanggungjawab membesarkan zuriatnya itu bersama kedua-dua ibu bapanya.

Lelaki yang dikenali sebagai Syed Haiqal, 22, berusaha merahsiakan identiti sebenar anaknya dengan panggilan abang dan adik manakala ibu bapanya memberitahu jiran bayi itu adalah anak angkat diambil daripada keluarga daif.

Katanya, sikap remaja terjebak dalam masalah sosial berpunca daripada pelbagai faktor, antaranya keinginan tinggi terhadap melakukan kesalahan, kurang input sosial, persekitaran, pengaruh rakan sebaya dan cabaran media sosial.  ~ metro

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI