Isu Villa Nabila: Usah buat sebaran khabar angin ganggu tugas polis

Wednesday, November 20, 2013

Johor Bahru: Polis kesal dengan penyebaran maklumat tidak tepat mengenai kehilangan remaja yang mengunjungi Villa Nabilla di Jalan Skudai di sini, melalui Internet hingga menyebabkan kekecohan kerana menyebabkan pasukan keselamatan itu melakukan tugas yang sepatutnya tidak perlu seperti mengawal lalu lintas dan orang ramai yang bersesak di kawasan vila berkenaan.

Berikutan itu, Ketua Polis Johor Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff meminta orang ramai lebih bertanggungjawab menggunakan kemudahan Internet, bukannya menyebarkan maklumat berunsur fitnah hingga mengganggu ketenteraman awam termasuk tugas polis menjaga keselamatan.

Menurutnya, penyebaran maklumat tidak tepat itu menggegarkan negara dan pihaknya menerima banyak panggilan telefon mengakibatkan pelbagai tugas polis terjejas terutama membabitkan jenayah.

"Kehadiran orang ramai menyebabkan kesesakan lalu lintas di kawasan itu dan kami terpaksa menempatkan ramai anggota bagi memastikan kelancaran lalu lintas dan mengelak kemalangan.

"Hingga kini, saya difahamkan orang ramai masih pergi ke vila itu walaupun kes sudah selesai dan ia mengganggu tugas kami mencegah jenayah.

"Sepatutnya kemudahan Internet membawa kebaikan, bukannya memperbodohkan orang ramai. Saya menafikan cerita dia (seorang remaja) hilang ketika berada dalam vila itu.

"Nasihat saya hentikan kepercayaan khurafat ini dan jangan sebarkan khabar angin kononnya masih ada 22 remaja hilang di vila itu. Ini semua karut," katanya, di sini, semalam, mengulas penyebaran berita di laman sosial dan blog mendakwa 23 remaja hilang di vila berkenaan sejak tengah malam Sabtu lalu. ~ HM

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI