Sultan Johor tarik balik gelaran CEO YPJ, Hamsan Saringat

Friday, November 08, 2013

Sultan Johor tarik balik gelaran CEO YPJ, Hamsan Saringat

Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar hari ini menarik kembali pengurniaan Darjah Mahkota Johor Yang Amat Mulia Pangkat Kedua Datuk Paduka Mahkota Johor (DPMJ) dan Pingat Ibrahim Sultan Pangkat Kedua (PIS II) daripada Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Yayasan Pelajaran Johor (YPJ), Hamsan Saringat berkuatkuasa serta merta.

Setiausaha Jumaah Majlis Diraja Johor yang juga Menteri Darjah Mahkota Johor, Datuk Abdul Rahim Ramli berkata, pembatalan darjah dan pingat berkenaan dibuat selepas menerima titah Sultan Ibrahim semalam.

"Pengurniaan DPMJ kepada Hamsan pada 2005 ditarik semula dan dibatalkan serta merta mengikut kuasa di bawah Fasal 7(2)(f) Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri 1895 dan Fasal 13 Undang-undang dan Peraturan Bagi Darjah Mahkota Johor.

"Mulai tarikh itu , Hamsan tidak boleh menggunakan gelaran Datuk dalam apa jua urusan. Sultan Ibrahim juga menitahkan Pingat Ibrahim Sultan Pangkat Kedua (PIS II) yang dikurniakan kepada Hamsan juga ditarik balik dan dibatalkan serta merta," katanya pada sidang akhbar di Istana Besar Johor Bahru di sini sebentar tadi. - KOSMO!

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI