Tazkirah: Jadilah hamba Allah yang cemerlang

Wednesday, November 27, 2013

Jadilah hamba Allah yang cemerlang

Kecemerlangan adalah bakat atau kualiti yang luar biasa. Ia tidak terjadi dengan sendiri, sebaliknya memerlukan usaha dan kegigihan. Tanpa dua unsur itu, keinginan tidak akan ke mana.

Semua orang boleh menjadi cemerlang, baik golongan dewasa yang bekerja di pelbagai lapangan mahupun remaja dan kanak-kanak di bangku sekolah.

Potensi itu tidak menghalangi sesiapa, termasuk mereka daripada keluarga miskin, asalkan ada tekad dan kena dengan caranya.

Kehidupan kita sebenarnya dikelilingi orang cemerlang, sama ada di tempat kerja, di sekolah, sekitar kawasan kediaman mahupun dalam keluarga masing-masing. Kita sangat mengagumi mereka, tetapi kita gagal mengikuti jejak mereka.

Contohnya, seorang murid di sebuah kelas hanya mampu melihat kegembiraan beberapa rakannya yang memperolehi markah tinggi dalam semua pelajaran. Dia tertanya-tanya, bagaimana rakannya boleh menjadi cemerlang?

Pertanyaan seperti itu bagaimanapun sering kali berlalu begitu saja. Tambahan pula jarang orang mendedahkan rahsia kejayaannya, mungkin kerana tiada sesiapa yang bertanya ataupun bimbang kecemerlangannya ditandingi orang lain.

Kebetulan, baru-baru ini penulis bersama sekumpulan rakan sekerja mengikuti kursus singkat peningkatan daya saing diri. Banyak perkara disentuh pengajar bagi mengasah bakat, kemahiran dan kreativiti peserta agar menjadi terbaik dalam kalangan yang lain.

Satu daripadanya ialah cara bertindak di luar kebiasaan. Namun, kaedah ini hanya bagi tujuan baik dan bermanfaat.

Praktik asas diberi ialah cara berpeluk tubuh. Biasanya ramai orang berpeluk tubuh meletakkan tangan kanan di atas tangan kiri. Jadi, untuk menjadi luar biasa, cubalah letak tangan kiri di atas tangan kanan.

Ia ternyata membuatkan kita tidak selesa. Namun, jika terus dilatih, akan menjadi satu kebiasaan. Mereka yang dapat membiasakan diri dengan hal (yang tidak selesa) itu akan mempunyai kelebihan berbanding orang lain.

Begitulah secara ringkasnya. Dalam perjalanan hidup kita sehari-hari, kita tidak akan cemerlang, jika sekadar mengikuti tabiat biasa seharian sejak dari dulu. Bertindaklah di luar kebiasaan untuk menjadi yang terbaik.

Dalam beramal ibadat juga, seandainya kita sejak dari alam kanak-kanak hanya berpada dengan solat fardu lima kali sehari, bahkan kadangkala tertinggal, layakkah kita untuk digelar sebagai hamba Allah yang cemerlang?

Kita sama-samalah tanya diri sendiri. Namun, berdasarkan al-Quran hamba Allah yang cemerlang rajin melakukan amalan ketaatan. Cukup luar biasa amalannya, sebagaimana firman-Nya dalam surah adz-Dzariyat, ayat 15 hingga 17 maksudnya: "Sesungguhnya orang yang bertakwa ditempatkan di dalam syurga, dengan mata air terpancar.

"Mereka mengambil apa yang diberikan oleh Tuhan mereka. Sesungguhnya mereka di dunia dahulu adalah orang yang berbuat kebaikan. Mereka sentiasa mengambil sedikit sahaja masa dari waktu malam, untuk mereka tidur."

Berdasarkan nas itu, kita dapat fahami bahawa hamba Allah yang cemerlang waktu rehatnya sedikit, tapi ibadatnya banyak. Solat fardu diselangi dengan solat sunat, seperti sunat rawatib, tahajud dan duha.

Abu Hurairah RA berkata, Nabi SAW bersabda: "Sesungguhnya di syurga ada pintu yang bernama baabudduha (pintu duha). Maka bila hari kiamat ada seruan; di manakah orang yang selalu tetap solat duha inilah pintumu. Maka silakan masuk ke dalamnya."

Nabi SAW juga bersabda: "Solat sunat di dalam rumah itu sebagai nur kerana itu terangilah rumahmu."

Seterusnya, bibir dan hati hamba Allah yang cemerlang sentiasa dibasahi dengan zikir. Namun, sedikit saja mampu berzikir kepada Allah. Ramai berasa berat dan canggung, sedangkan ia sebaik-baik amalan.

Nabi SAW bersabda: "Seberat-berat amal itu tiga macam; menginsafi diri sendiri; membantu saudara dengan harta dan zikir pada Allah."

Kemudian, al-Quran sangat jarang dibaca oleh kita, melainkan ketika ada yang sakit tenat, kematian dan majlis tahlil. Setiap rumah ada kitab al-Quran, namun haruskah kita berbangga jika ia tidak ditatap, bahkan hanya tersimpan di dalam almari dan dibiarkan berdebu?

Oleh Idris Musa

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI