Kerajaan Pulau Pinang naikkan elaun ADUN mulai 1 Jan 2013

Saturday, November 30, 2013

Kerajaan Pulau Pinang mengumumkan kenaikan elaun Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) kepada RM6,000 sebulan berkuat kuasa 1 Jan ini.

Ketua Menteri Lim Guan Eng ketika membentangkan Rang Undang-undang Perbekalan 2014 di persidangan Dewan Undangan Negeri di sini hari ini, berkata elaun ketua pembangkang juga dinaikkan daripada RM1,000 kepada RM2,000 sebulan.

"Kerajaan negeri sedar bahawa elaun anggota dewan undangan negeri sebanyak RM4,112.79 sebulan tidak berubah sejak Januari 2004 dan jumlah ini tidak setimpal dengan beban tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan kepada anggota-anggota dewan undangan negeri.

"Oleh yang demikian kerajaan negeri telah bersetuju untuk meminda Enakmen Anggota Pentadbiran dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Saraan)(Pindaan) 2005 supaya kadar elaun bulanan ditambah kepada RM6,000 yang akan dibayar pada 1 Jan 2014," katanya.

Pulau Pinang mempunyai 40 Adun dan 10 daripadanya adalah Adun BN yang diwakili oleh UMNO.

Lim yang ditemui pemberita kemudian enggan mengulas sama ada gaji ketua menteri dan exco juga akan turut dinaikkan.

"Saya hanya sebut apa yang saya sebut dalam Dewan," katanya.

Dalam pembentangan bajet negeri itu Lim turut mengumumkan pemberian bonus setengah bulan gaji dengan minimum RM700 kepada penjawat awam negeri yang akan dibayar pada bulan depan.

"Keseluruhannya, pemberian bonus kerajaan negeri kepada perkhidmatan awam dalam tahun 2013 ialah satu bulan gaji. Guru-guru dan penyelia Kafa (Kelas Agama dan Fardu Ain) juga akan diberi sebanyak RM400 seorang," katanya.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI