Angkara mahu hidung mancung, hidung rosak teruk

Friday, November 11, 2011

Seorang wanita warga Singapura yang ingin mencantikkan hidungnya berdepan risiko kehilangan deria bau dan sukar bernafas akibat kegagalan rawatan kecantikan muka yang dijalaninya di pusat kecantikan sejak 26 Ogos lalu.

Mangsa, yang mahu dikenali sebagai Kuo, 49, mendapatkan rawatan kecantikan untuk hidungnya di sebuah pusat kecantikan yang beroperasi di Petaling Jaya mengalami jangkitan kuman selepas beberapa kali rawatan dijalankan melalui suntikan.

Pembedahan Plastik

Menurutnya, ketika mendapatkan rawatan, pemilik pusat kecantikan itu menyarankan dia melakukan pembedahan kecil di bahagian hidung dikenali sebagai ‘rhinoplasty’ bagi mencantikkan struktur hidungnya.

“Saya kemudian disuntik untuk kali pertama di bahagian hidung pada 14 September dengan sejenis cecair dinamakan ‘hyaluronic acid’.

“Selepas disuntik untuk pertama kali, hidung saya berasa sakit dan membengkak sehingga mengganggu tidur saya selain tekanan darah meningkat akibat masalah pernafasan.

“Seterusnya saya disuntik lagi dengan dos yang lebih kuat pada 1 Oktober sebelum hidung saya mula mengeluarkan nanah dan kulit mula menggelupas,” katanya ketika ditemui dalam sidang media di Wisma MCA, semalam.

Tertekan dengan masalah yang dihadapinya itu, Kuo pulang ke Singapura dan berjumpa dengan doktor yang kemudian mengarahkannya menghentikan segera pengambilan glukosa seperti disarankan pusat kecantikan itu.

Katanya, dia kerugian hampir RM16,000 sebagai bayaran prosedur kecantikan yang dilaluinya dan lebih mengejutkan, pengusaha pusat kecantikan berkenaan tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yang berlaku kepadanya.

Beliau berkata, dia bercadang menyaman pusat kecantikan berkenaan bagi mendapatkan ganti rugi.

Sementara itu, Ketua Biro Pengaduan Awam MCA, Datuk Michael Chong berkata, setakat ini, pihaknya menerima lebih daripada 14 kes serupa dan hanya membabitkan seorang lelaki manakala selebihnya wanita.

“Pihak kami akan bekerjasama dengan Kementerian Kesihatan dan menyarankan mereka membuat pemeriksaan terhadap setiap pusat kecantikan yang beroperasi,” katanya.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI