Kuasa tarikh dalam kehidupan manusia

Friday, November 11, 2011

Kata orang tarikh cantik senang hendak diingat. Benarkah itu saja yang dimaksudkan atau ada simbolik di sebalik pemilihan tarikh tersebut?

Tarikh lahir misalnya adalah sesuatu yang sudah ditentukan dari azali. Namun, bagi yang melahirkan anak secara pembedahan kadang kala berpeluang merancang dan memilih tarikh untuk melahirkan bayi mereka.

Untuk peristiwa bersejarah pula terutamanya hari pernikahan memang menjadi lumrah bagi sesetengah pasangan memilih satu tarikh yang menarik, bermakna serta mudah diingati semua.

Trend memilih tarikh yang cantik memang semakin popular apatah lagi apabila nombor yang dipilih berganda seperti 11.11.11 yang jatuh pada hari ini.

Selain mudah diingati, nombor tersebut juga tampak eksklusif pada pemiliknya dan seakan memberitahu kepada umum bahawa mereka adalah golongan yang sentiasa berada di hadapan atau nombor 1.

Pada kaum Cina pula, pemilihan nombor amat penting kerana mereka mempercayai ia berkait rapat dengan untung nasib seseorang.

Semua ini hanyalah kepercayaan sebuah budaya dan kaum sahaja. Kita hanya boleh menjadikan ia sekadar suka-suka dan tidak perlulah berlebih-lebih sehingga bertentangan dengan hukum syarak.

Ketibaan tarikh 11.11.11 tahun ini jatuh pada hari Jumaat, menjadi pilihan kebanyakan pasangan untuk disatukan.

Kenyataan tersebut diakui oleh Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), Datuk Che Mat Che Ali.

Beliau memberitahu, statistik membuktikan peningkatan permohonan pernikahan pada tarikh tersebut.

Katanya, berdasarkan semakan rekod dalam sistem e-Munakahat milik Jawi, jumlah permohonan pernikahan bagi tarikh 11 November 2011 di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya adalah seperti berikut iaitu daerah Damansara sebanyak 20 permohonan , Kuala Lumpur (36), Setapak (42), Sungai Besi, (71), Kepong (40) dan Putrajaya ( 25).

Jumlah keseluruhan permohonan yang diterima ialah 234 permohonan sehingga 8 November 2011.

"Tarikh 10.10.2010 tahun lalu sebanyak 111 permohonan pernikahan diterima dan jumlah tersebut meningkat sebanyak 123 pasangan yang memohon untuk tarikh 11.11.11 ini," ujar beliau.

Bagi Jawi sendiri tiada masalah dalam memenuhi keperluan tersebut kerana selain juru nikah dalaman, mereka turut melantik juru nikah di peringkat kariah yang terdiri daripada imam masjid setempat.

Sementara itu, Penasihat Media Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Tuan Asmawi Tuan Umar berkata, trend pemilihan tarikh dari sudut pandangan Islam tiada salahnya, namun apa yang lebih penting ialah menjaga syariat sepanjang tempoh bertunang dan kerukunan rumah tangga selepas bernikah.

"Tiada masalah jika pilih nombor berganda untuk sekadar suka-suka, namun perlu ingat Islam tidak mengajar kita membazir.

"Keberkatan juga amat penting bagi mendapatkan rumah tangga yang sejahtera. Maka sebab itu saya ingin menasihatkan bakal pengantin agar menjaga tingkah laku dan adab sebelum bernikah agar perkahwinan yang dibina itu dirahmati Allah, nombor cantik itu semua bukanlah perkara utama," ujar beliau.

Berkongsi pengalaman dengan jurugambar perkahwinan terkenal tanah air, Fairuz Ismail dari Avicenna Studio turut mendapati tempahan untuk tarikh 11.11.11 ini telah diterimanya sejak dari tahun lepas lagi.

"Memang tidak dinafikan ramai pelanggan yang berminat untuk mendapatkan tarikh ini. Kebanyakannya untuk tujuan pernikahan kerana tarikh ini jatuh pada hari Jumaat.

"Saya melihat trend ini sebagai satu yang menarik dari segi mudah untuk mengingati dan cantik apabila dicatat di atas album, nombor cek hantaran RM11,111.11 dan sebagainya.

"Lebih kurang 11 bakal pengantin menempah tarikh tersebut namun syarikat fotografi saya hanya menerima tiga tempah. Tiga pengantin yang dipilih ini berdasarkan kualiti yang kami mahu berikan kepada mereka dan melihat juga kepada tahap keseriusan mereka untuk memilih tarikh tersebut.

"Tempahan terakhir ditutup sekurang-kurangnya lima bulan sebelum tarikh 11.11.11 itu sendiri.

"Ini supaya senang bagi pihak kami membuat perancangan teratur dan teliti bagi pasangan pengantin terpilih supaya semuanya berjalan dengan lancar dan memuaskan hati semua pihak," jelasnya.

Tambah Fairuz lagi, apa yang penting ialah bakal pengantin tersebut berjanji akan memelihara ikatan cinta mereka dan bukan sekadar berbangga pada pemilihan tarikh menarik.

"Saya sendiri memilih tarikh 8.8.2008 untuk melangsungkan perkahwinan kerana nombor itu menarik dan mudah diingati.

"Bagi saya sebagai lelaki pemilihan nombor bukanlah satu perkara utama, namun bagi wanita lebih mengutamakan perkara tersebut," ujar Fairuz.

Sementara itu, bakal disatukan di kediaman tingkat 11 di Putrajaya, dengan jumlah hantaran RM11,111, bakal pengantin baru, Nurul Ain Suhari, 26, dan pasangannya, Muhammad Farid Mazlan, 26, mengakui teruja dengan pemilihan tarikh tersebut.

"Kalau boleh saya mahu dinikahkan pada pukul 11 pagi tapi imam sibuk pula pada waktu tersebut," ujar Nurul Ain berseloroh.

Menurut Nurul Ain lagi, 11.11.11 yang kebetulannya jatuh pada hari Jumaat merupakan tarikh yang telah dia dan tunangnya pilih sejak dari tahun lepas lagi.

"Sebenarnya saya yang suka dengan nombor 11.11.11. Pemilihan tarikh itu bermakna kerana ia merupakan tarikh bersejarah dalam kehidupan saya, justeru saya memang mahukan satu tarikh istimewa untuk tujuan yang istimewa juga," ujar Nurul Ain yang bertunang pada Januari lalu.

Selain perkahwinan, terdapat banyak juga acara hebat yang akan berlangsung pada tarikh tersebut. Antaranya, satu acara larian merentas gurun Sahara bakal dicatatkan oleh Suwaibah Muhammad Nasir pada tarikh 11.11.11.

Bekas Anggota Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) ini sedang sibuk mempersiapkan diri bagi merealisasikan hasratnya menawan Gurun Sahara dengan membuat larian solo sejauh 1,111 kilometer merentas gurun tersebut yang akan bermula hari ini.

Pemegang Ijazah Sarjana Muda Sains Sukan dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) itu pernah mewakili negara ke pertandingan mendaki Bangunan Empire States, New York dan meraih tempat ke-12 selain pernah berlari di Itali, Indonesia dan Singapura.

Beliau akan terus berlari bagi mengumpul dana membantu golongan kurang bernasib baik.

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI