Rakyat Malaysia suka dengar radio -tertinggi di Asia Pasifik

Wednesday, November 16, 2011

Rakyat Malaysia merupakan pendengar radio tertinggi di Asia Pasifik dengan purata 21 jam 342 minit seminggu, menurut kaji selidik Nielsen.

Purata waktu yang diluangkan oleh penduduk negara ini untuk mendengar radio adalah lebih tinggi berbanding Australia, Singapura, Thailand, Indonesia dan Filipina.

Kaji selidik Penilaian Pendengar Radio Nielsen (RAM) mendapati sembilan daripada 10 pendengar radio di Semenanjung Malaysia berusia 10 tahun ke atas.

Pengarah Urusan Nielsen, Danyal Abdul Malik berkata, peningkatan pecahan media bermakna terdapat peningkatan platform media yang menarik perhatian pengguna.

''Kaji selidik terbaharu RAM mengesahkan radio merupakan tarikan utama pengguna Malaysia.

''Dalam melangkah ke hadapan, pengguna akan diberikan lebih banyak pilihan media berbanding sebelum ini dan ia akan menjadi kritikal untuk pemilik media dan penyedia kandungan untuk memahami kelakuan dan amalan media bagi berada di hadapan,'' kata beliau dalam kenyataannya di sini.

Tambah kaji selidik itu, pendengar radio bagi pengguna menunjukkan tiga waktu puncak iaitu antara 6 pagi hingga 10 pagi, 4 petang hingga 8 malam dan 8 malam hingga 12 tengah malam.

Pagi merupakan waktu paling popular untuk mendengar radio, manakala pecahan pendengar pula adalah daripada pelajar sekolah rendah kepada pelajar universiti yang mendengar radio pada lewat tengah hari dan malam.

Danyal berkata, media sosial telah mengubah tabiat dan kesan interaksi jenama dan menawarkan organisasi seperti stesen radio untuk lebih dekat pendengar.

''Rangkaian sosial telah menjadi penting mempengaruhi pengguna dalam membuat keputusan.

''Kaji selidik terbaharu ini menunjukkan pengguna digital Malaysia (69 peratus) kerap membaca komen orang ramai terhadap jenama, produk dan perkhidmatan.

''Sebanyak 45 peratus pengguna menunjukkan mereka akan menulis pandangan mereka terhadap produk atau jenama dalam tempoh seminggu atau lagi kerap, oleh itu penyertaan aktif pendengar melalui rangkaian sosial stesen menjadikannya platform alternatif kepada pendengar,'' jelasnya.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI