Suasana Googleplex
Bagi sesiapa yang berpeluang melawat syarikat gergasi media baru, Google, di Lembah Silikon San Francisco, Amerika Syarikat, pasti kagum dengan inovasi yang diperkenalkan di situ. Di ibu pejabat Google yang juga dikenali sebagai Googleplex, menampakkan perbezaan yang nyata berbanding keadaan di pejabat pentadbiran atau pun kilang pembuatan. Bagi sesebuah syarikat inovasi, apa juga dilakukan tidak penting. Apa yang penting ialah untung atau rugi.
Mengikut laporan USA Today, pendapatan daripada hasil jualan produk Google tahun lalu mencecah AS$50 bilion dolar. Ini menunjukkan dalam tempoh 15 tahun sejak Google Inc ditubuhkan, ia melakukan lonjakan yang sangat besar. Ia mungkin antara segelintir syarikat yang paling berjaya dan dikenali di serata dunia.
Sebaik tiba di persekitaran Ibu Pejabat Google di Lembah Silikon Mountain View, San Francisco, sudah ada pegawai yang menunggu. Jika hadir tanpa temujanji, seseorang mungkin menghadapi masalah untuk bebas kerana tempat ini menyimpan banyak rahsia perniagaan. Tidak semua kawasan boleh diterokai tanpa diiringi pengawal. Di persekitaran kompleks itu, ia kelihatan seperti suasana kampus universiti. Anak muda berpakaian kasual, memakai jeans dan kemeja-T, mundar-mandir berjalan kaki atau berbasikal bersendirian atau berkumpulan. Bagi mereka yang berpakaian formal, jika tidak ada majlis rasmi, mereka kelihatan janggal. Google memperkenalkan satu suasana baru kepada 12,000 pekerjanya. Keadaan sama juga boleh dilihat di syarikat media baru lain, termasuk Twitter dan Facebook.
'Ia membuka mata'
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang melawat San Francisco minggu lalu mengaku mendapat pengalaman baru ketika melawat Google, Twitter dan Facebook. Najib menggunakan perkataan 'ia membuka mata' ketika selesai memandu kereta Google yang boleh bergerak ke mana saja tanpa pemandu, sebaliknya mengguna kawalan komputer.
Ketika mula masuk ke bangunan Google, Najib dibawa melihat suasana Kuala Lumpur dan Putrajaya melalui skrin yang boleh digerakkan dan dizoomkan ke mana saja, hingga ke alamat tertentu. Pada waktu itu, kamera dizoomkan ke pejabat beliau di Putrajaya. Jika ada orang yang mahu melihat Beijing atau Tokyo atau di mana saja, mereka juga boleh berbuat demikian.
Biasanya Google, Twitter dan Facebook tidak mudah menerima kehadiran sebarang orang. Mereka mungkin melihat Najib aktif menggunakan media baru dan lebih penting lagi Malaysia adalah antara negara mempromosikan penggunaan media baru menerusi pelbagai inisiatif yang diterajui Perbadanan Pembangunan Multimedia Malaysia (MDeC) dan Koridor Raya Multimedia (MSC) Malaysia dan pelbagai agensi lain berkaitan.
Di mana-mana dalam persekitaran Google, kelihatan pekerjanya dalam pelbagai ragam, seperti berada di sebuah taman tema. Ada menggunakan gim, bermain snuker, berenang, bola sepak, bersenam, berbual, membaca dan sebagainya. Walaupun ada ruang pejabat dan bilik mesyuarat, tidak ramai kelihatan menggunakannya. Ramai antara mereka kelihatan duduk berbincang di mana-mana saja atau mengguna laptop di kantin. Mereka sebenarnya sedang bekerja.
Mereka berbincang serius mengenai sesuatu idea baru ketika menunggang basikal atau duduk berehat di bawah pokok. Selepas menikmati cahaya matahari, mereka masuk ke kantin untuk makan dan minum apa juga yang disediakan. Di Google, makanan dan minuman adalah percuma. Jika ada tetamu, mereka juga boleh makan dan minum tanpa perlu membayar. Kantin biasanya menjadi tempat perbincangan popular antara petugas dan pelanggan. Jika tidak apa yang hendak dilakukan, mereka pergi ke mana saja. Yang penting ialah hasil kerja mereka. Ini yang menjadi penilaian utama kepada tugas diberikan kepada mereka. Lebih penting tugas seseorang itu lebih besarlah ganjaran mereka.
Cara bekerja inovasi
Berada di dalam bangunan di Googleplex itu pula, sukar mencari kawasan yang boleh dianggap konservatif. Lukisan, arca, mural, perhiasan berwarna-warni dan sebagainya berada di segenap sudut seolah-olah kita berada di sebuah taman didikan kanak-kanak atau sebuah pusat hiburan. Ia adalah kawasan mesra pejabat yang berfungsi untuk menceriakan persekitaran bagi membolehkan setiap pekerja sentiasa seronok bekerja. Ini adalah perubahan dilakukan Google. Inovasi dilakukan ini adalah keputusan yang biasanya dibuat dari atas bawah ke atas yang mana majikan mendengar pandangan pekerjanya. Sama ada budaya kerja ini akan ditiru pejabat lain, sukar dipastikan. Mungkin, ada pejabat yang tugasnya tidak begitu berat, boleh mencuba cara bekerja inovasi ini.
Terbaru, Google membuat sejarah untuk mengeluarkan telefon pintar. Telefon itu adalah jenama Moto X yang dikeluarkan Motorola dianggap sebagai satu pertaruhan. Seperti mana disebut Pengerusi Eksekutifnya, Eric Schmidt ini adalah pertaruhan bagi pihak Amerika, ke atas pekerja. Katanya, ini adalah langkah yang mereka ambil untuk mengubah persepsi Amerika Syarikat sebagai hab pembuatan. Sama ada kemudahan Moto X menimbulkan kebangkitan pembuatan AS belum terbuki. Apa pun kemudahan telefon pintar itu adalah pertaruhan besar.
Hari ini Google berada di mana-mana dalam kehidupan manusia di serata dunia. Daripada e-mel dan peta kepada enjin carian. Mengikut perangkaan, bilangan mereka yang menggunakan enjin carian Google mencecah 100 bilion sebulan, YouTube (1 bilion) pelawat sebulan, Goggle Mall (425 juta), melayari peta (1 bilion) pengguna sebulan dan Google + (190 juta) pengguna sebulan. Google juga memiliki YouTube yang menjadi laman video terbesar di dunia selain Android, sistem operasi telefon bimbit ping dominan. Dengan 80 peratus pasaran, Google juga mengusahakan Cermin Google dan projek Loon yang mana belon menyiarkan internet broadband ke kawasan jauh dari 12 batu di udara. Apa yang sebenarnya berlaku ialah wujudnya budaya inovasi yang dibentuk di Google tetapi kesannya dirasai di seluruh dunia. Ia memberi kesan kepada anak, ibu bapa, keluarga, masyarakat dan negara. Media baru digunakan untuk mendidik hingga kepada mewujudkan kesedaran politik.
Oleh Mior Kamarul Shahid
Bagi sesiapa yang berpeluang melawat syarikat gergasi media baru, Google, di Lembah Silikon San Francisco, Amerika Syarikat, pasti kagum dengan inovasi yang diperkenalkan di situ. Di ibu pejabat Google yang juga dikenali sebagai Googleplex, menampakkan perbezaan yang nyata berbanding keadaan di pejabat pentadbiran atau pun kilang pembuatan. Bagi sesebuah syarikat inovasi, apa juga dilakukan tidak penting. Apa yang penting ialah untung atau rugi.
Mengikut laporan USA Today, pendapatan daripada hasil jualan produk Google tahun lalu mencecah AS$50 bilion dolar. Ini menunjukkan dalam tempoh 15 tahun sejak Google Inc ditubuhkan, ia melakukan lonjakan yang sangat besar. Ia mungkin antara segelintir syarikat yang paling berjaya dan dikenali di serata dunia.
Sebaik tiba di persekitaran Ibu Pejabat Google di Lembah Silikon Mountain View, San Francisco, sudah ada pegawai yang menunggu. Jika hadir tanpa temujanji, seseorang mungkin menghadapi masalah untuk bebas kerana tempat ini menyimpan banyak rahsia perniagaan. Tidak semua kawasan boleh diterokai tanpa diiringi pengawal. Di persekitaran kompleks itu, ia kelihatan seperti suasana kampus universiti. Anak muda berpakaian kasual, memakai jeans dan kemeja-T, mundar-mandir berjalan kaki atau berbasikal bersendirian atau berkumpulan. Bagi mereka yang berpakaian formal, jika tidak ada majlis rasmi, mereka kelihatan janggal. Google memperkenalkan satu suasana baru kepada 12,000 pekerjanya. Keadaan sama juga boleh dilihat di syarikat media baru lain, termasuk Twitter dan Facebook.
'Ia membuka mata'
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang melawat San Francisco minggu lalu mengaku mendapat pengalaman baru ketika melawat Google, Twitter dan Facebook. Najib menggunakan perkataan 'ia membuka mata' ketika selesai memandu kereta Google yang boleh bergerak ke mana saja tanpa pemandu, sebaliknya mengguna kawalan komputer.
Ketika mula masuk ke bangunan Google, Najib dibawa melihat suasana Kuala Lumpur dan Putrajaya melalui skrin yang boleh digerakkan dan dizoomkan ke mana saja, hingga ke alamat tertentu. Pada waktu itu, kamera dizoomkan ke pejabat beliau di Putrajaya. Jika ada orang yang mahu melihat Beijing atau Tokyo atau di mana saja, mereka juga boleh berbuat demikian.
Biasanya Google, Twitter dan Facebook tidak mudah menerima kehadiran sebarang orang. Mereka mungkin melihat Najib aktif menggunakan media baru dan lebih penting lagi Malaysia adalah antara negara mempromosikan penggunaan media baru menerusi pelbagai inisiatif yang diterajui Perbadanan Pembangunan Multimedia Malaysia (MDeC) dan Koridor Raya Multimedia (MSC) Malaysia dan pelbagai agensi lain berkaitan.
Di mana-mana dalam persekitaran Google, kelihatan pekerjanya dalam pelbagai ragam, seperti berada di sebuah taman tema. Ada menggunakan gim, bermain snuker, berenang, bola sepak, bersenam, berbual, membaca dan sebagainya. Walaupun ada ruang pejabat dan bilik mesyuarat, tidak ramai kelihatan menggunakannya. Ramai antara mereka kelihatan duduk berbincang di mana-mana saja atau mengguna laptop di kantin. Mereka sebenarnya sedang bekerja.
Mereka berbincang serius mengenai sesuatu idea baru ketika menunggang basikal atau duduk berehat di bawah pokok. Selepas menikmati cahaya matahari, mereka masuk ke kantin untuk makan dan minum apa juga yang disediakan. Di Google, makanan dan minuman adalah percuma. Jika ada tetamu, mereka juga boleh makan dan minum tanpa perlu membayar. Kantin biasanya menjadi tempat perbincangan popular antara petugas dan pelanggan. Jika tidak apa yang hendak dilakukan, mereka pergi ke mana saja. Yang penting ialah hasil kerja mereka. Ini yang menjadi penilaian utama kepada tugas diberikan kepada mereka. Lebih penting tugas seseorang itu lebih besarlah ganjaran mereka.
Cara bekerja inovasi
Berada di dalam bangunan di Googleplex itu pula, sukar mencari kawasan yang boleh dianggap konservatif. Lukisan, arca, mural, perhiasan berwarna-warni dan sebagainya berada di segenap sudut seolah-olah kita berada di sebuah taman didikan kanak-kanak atau sebuah pusat hiburan. Ia adalah kawasan mesra pejabat yang berfungsi untuk menceriakan persekitaran bagi membolehkan setiap pekerja sentiasa seronok bekerja. Ini adalah perubahan dilakukan Google. Inovasi dilakukan ini adalah keputusan yang biasanya dibuat dari atas bawah ke atas yang mana majikan mendengar pandangan pekerjanya. Sama ada budaya kerja ini akan ditiru pejabat lain, sukar dipastikan. Mungkin, ada pejabat yang tugasnya tidak begitu berat, boleh mencuba cara bekerja inovasi ini.
Terbaru, Google membuat sejarah untuk mengeluarkan telefon pintar. Telefon itu adalah jenama Moto X yang dikeluarkan Motorola dianggap sebagai satu pertaruhan. Seperti mana disebut Pengerusi Eksekutifnya, Eric Schmidt ini adalah pertaruhan bagi pihak Amerika, ke atas pekerja. Katanya, ini adalah langkah yang mereka ambil untuk mengubah persepsi Amerika Syarikat sebagai hab pembuatan. Sama ada kemudahan Moto X menimbulkan kebangkitan pembuatan AS belum terbuki. Apa pun kemudahan telefon pintar itu adalah pertaruhan besar.
Hari ini Google berada di mana-mana dalam kehidupan manusia di serata dunia. Daripada e-mel dan peta kepada enjin carian. Mengikut perangkaan, bilangan mereka yang menggunakan enjin carian Google mencecah 100 bilion sebulan, YouTube (1 bilion) pelawat sebulan, Goggle Mall (425 juta), melayari peta (1 bilion) pengguna sebulan dan Google + (190 juta) pengguna sebulan. Google juga memiliki YouTube yang menjadi laman video terbesar di dunia selain Android, sistem operasi telefon bimbit ping dominan. Dengan 80 peratus pasaran, Google juga mengusahakan Cermin Google dan projek Loon yang mana belon menyiarkan internet broadband ke kawasan jauh dari 12 batu di udara. Apa yang sebenarnya berlaku ialah wujudnya budaya inovasi yang dibentuk di Google tetapi kesannya dirasai di seluruh dunia. Ia memberi kesan kepada anak, ibu bapa, keluarga, masyarakat dan negara. Media baru digunakan untuk mendidik hingga kepada mewujudkan kesedaran politik.
Oleh Mior Kamarul Shahid
0 Komen:
Post a Comment