Ringgit dijangka kekal rendah untuk tempoh beberapa bulan

Wednesday, January 07, 2015

Ringgit dijangka kekal rendah untuk tempoh beberapa bulan

Kejatuhan nilai mata wang ringgit pada paras terendah sebaik sahaja 2015 membuka tirainya minggu lalu dijangka kekal untuk tempoh beberapa bulan bagi tahun ini.

Pengarah Urusan Asian Islamic Investment Management Sdn. Bhd. (AIIMAN) Akmal Hassan berkata aliran momentum terendah yang dicatatkan ketika ini dipengaruhi keputusan Rizab Persekutuan untuk menaikkan kadar faedah yang mana mengukuhkan nilai mata wang dolar semasa.

Beliau berkata, kejatuhan harga minyak mentah global di bawah paras AS$50 setong turut mempengaruhi kejatuhan ringgit untuk berada pada paras terendah untuk tempoh lima tahun setengah.

Katanya kekuatan ekonomi negara bergantung kepada pendapatan hasil minyak dan ini sekali gus menjadikan faktor penyumbang kepada kelemahan nilai ringgit.

"Situasi kejatuhan ringgit bukanlah sesuatu yang membimbangkan tetapi tidak boleh terlalu selesa kerana ia (nilai ringgit) akan memberi impak kepada kuasa membeli." katanya ketika dihubungi Bisnes Awani di sini, pada Rabu.

Tambah beliau lagi situasi ini juga mendorong pelabur enggan mengambil risiko mendagangkan mata wang ringgit dalam masa terdekat.

Sementara itu, mengulas sektor yang perlu diberi tumpuan susulan situasi ini, Akmal berpendapat sektor domestik perlu menjadi pemangkin dalam memastikan nilai ringgit kembali kukuh.

Beliau berkata, antara sektor penyumbang kepada pengukuhan nilai ringgit untuk tempoh jangka panjang termasuk sektor pembinaan serta infrastruktur.

Sektor ini, katanya menerusi pembinaan MRT ia dapat membantu menjana aktiviti domestik seterusnya memastikan aliran ringgit bergerak cergas di tengah-tengah pengukuhan dolar.

Selain itu, tambahnya lagi, kejatuhan ringgit menjadi tarikan kepada sektor berkaitan eksport.

Pada Rabu ringgit berada pada paras RM3.58 berbanding dolar daripada RM3.55 pada Selasa.

Ringgit jatuh ke paras terendah iaitu RM3.51 berbanding dolar pada sesi pembukaan 2 januari lalu, iaitu terburuk sejak september 2009.~ awani

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI