Tarikh Lokasi Karnival Jom Masuk U 2015 (Jadual Karnival Pengajian Tinggi 2015 Malaysia)

Monday, January 19, 2015

Tarikh Lokasi Karnival Jom Masuk U 2015 (Jadual Karnival Pengajian Tinggi 2015 Malaysia)

Zon 1 - Pahang - Sultan Ahmad Shah International Convention Center (SASICC)
Zon 2 - Penang - Perpustakaan Institut Perubatan dan Pergigian Termaju USM, Kepala Batas
Zon 3 - Melaka - Melaka International Trade Center (MITC) Ayer Keroh
Zon 4 - Selangor - Padang Kawad Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Kuala Lumpur
Zon 5 - Perak - Stadium Indera Mulia, Ipoh
Zon 6 - Johor - Padang Kawad Universiti Tun Hussein Onn (UTHM), Batu Pahat
Zon 7 sehingga Zon 9 masih lagi belum ditentukan.



Facebook Karnival Jom Masuk U
https://www.facebook.com/pages/Karnival-Jom-Masuk-U/256452331189257


JOM MASUK U

Jom Masuk U ini merupakakan program tahunan Kementerian Pengajian Tinggi yang telah dilaksanakan semenjak 2005 turut menyediakan maklumat akreditasi dan pembiayaan kepada lulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) atau setaraf, pelajar lepasan asasi, diploma, sijil dan diploma kemahiran.

KPT telah menggunakan tagline ‘’JOM MASUK U’’ bagi memotivasikan para pemohon untuk mendapatkan maklumat tepat dan terkini mengenai peluang pendidikan tinggi di Malaysia.


•    Objektif program adalah menjadi Pusat Sehenti (One Stop Centre) bermaklumat kepada kumpulan sasaran seperti pemohon, ibu bapa, guru dan komuniti setempat untuk mendapatkan maklumat mengenai peluang pendidikan tinggi akreditasi dan pembiayaan bagi Lepasan SPM/Setaraf dan STPM/Setaraf.
•    Program ini juga ingin mendidik dan memupuk kesedaran di kalangan pemohon dan masyarakat awam mengenai pelaksanaan permohonan kemasukan ke IPTA melalui Aplikasi Dalam Talian (Online) .
•    Menyampaikan maklumat mengenai pelaksanaan dasar pemilihan Kemasukan ke IPTA yang mengguna pakai 90% markah akademik dan 10% markah kokurikulum
•    Menerangkan kaedah pemarkahan kokurikulum berasaskan sekolah yang diselaraskan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) bagi permohonan Kemasukan ke IPT.

Karnival Pengajian Tinggi Negara (KPTN) – JOM MASUK U ini dilaksanakan dengan kerjasama Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) bagi mendidik dan memotivasikan para pemohon untuk mendapatkan maklumat tepat dan terkini mengenai peluang pendidikan tinggi di Malaysia.

Makluman:-

Bagi mendapatkan maklumat lanjut berkenaan Karnival JOM MASUK U ini sila hubungi Bahagian Pengurusan Kemasukan Pelajar, Jabatan Pengajian Tinggi Malaysia, Aras 1, Blok E9, Parcel E, Presint 1, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, 62505 Putrajaya. Telefon : 03-8883 5801/5802 Faks : 03-8889 4260 Emel : upu@mohe.gov.my. Untuk maklumat lanjut boleh juga layari http://upu.mohe.gov.my/upu.php

Sumber: Kementerian Pengajian Tinggi

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI