Luahan hati ibu Ainaa Amanda,murid comel Tahun 1 kudung tangan

Thursday, January 15, 2015

Luahan hati ibu Ainaa Amanda,murid comel Tahun 1 kudung tangan

“Saya bersyukur dikurniakan seorang anak yang tabah. Walaupun dengan kekurangannya dan kadangkala dicemuh rakan sekolah, dia tetap teruja untuk bersekolah,” kata Habibah Hassan, 42, ibu kepada Ainaa Amanda Shahzali, 7, yang lahir tanpa pergelangan tangan kanan sejak lahir.

Kanak-kanak itu kini menjadi perhatian selepas video perbualannya dengan ibunya itu di dalam kereta selepas pulang dari sekolah menjadi ‘viral’ di media sosial sejak Isnin lalu.

Ainaa yang bersekolah di Sekolah Kebangsaan Penghulu Jusoh Tobiar, Pendang, Kedah teruja bercerita pengalamannya pada hari pertama persekolahan, termasuk mengadu ada rakan mengejek dia tiada tangan sebelum dipujuk ibunya dengan kata-kata semangat dalam video berdurasi tiga minit 23 saat itu.



Ramai yang memuji semangat yang ditunjukkan Ainaa dan kata-kata semangat yang diberikan oleh Habibah kepada anak kesayangannya itu.

Habibah berkata, Ainaa pernah bertanya kepadanya mengapa nasibnya begitu dan dia memaklumkan pergelangan tangan kanan anaknya itu sebenarnya ada di syurga.

Katanya, dia sentiasa memberi kata-kata semangat kepada anaknya itu dan bersyukur Ainaa tabah walaupun kadangkala dicemuh rakan sekolah.

“Saya menjadi tempat Ainaa meluahkan kesedihan selepas pulang ke rumah. Saya bersyukur dikurniakan seorang anak yang tabah kerana dengan kekurangannya dan kadangkala dicemuh rakan sekolah, dia tetap teruja untuk bersekolah.

“Saya tak marah kanak-kanak yang mengejek Ainaa kerana mereka tidak tahu apa-apa. Apa yang saya lakukan, saya jelaskan keadaan Ainaa kepada mereka dengan harapan mereka terus menjadi kawan dan memberi semangat kepada anak saya itu,” katanya ketika dihubungi, di sini, hari ini.

Menurut Habibah yang juga ibu tunggal selepas berpisah dengan suaminya dua tahun lalu, anaknya itu cukup istimewa buat dirinya kerana dilahirkan selepas 11 tahun berkahwin sebelum ini.

“Saya harap ibu bapa yang ada anak Orang Kurang Upaya (OKU), tabah dan sentiasa memberi semangat kepada mereka,” katanya yang berniaga sendiri.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI