Resort Wadi Samrah, Kg Janda Baik

Wednesday, October 02, 2013

Resort Wadi Samrah, Kg Janda Baik

Kampung Janda Baik yang terletak di Bentong, Pahang sebenarnya sarat dengan kehijauan hutan hujan tropika pada ketinggian 600 hingga 800 meter dari aras laut.

Malah, perkampungan yang tidak didiami ramai janda ini pasti menggamit sesiapa sahaja terutamanya para peminat alam semula jadi yang ingin lari daripada kebisingan kota.

Usah khuatir kerana anda tidak sempat untuk mabuk perjalanan kerana lokasinya yang terletak hanya kurang sejam dari Kuala Lumpur.

Namun, kampung itu ada tarikannya yang tersendiri selain terdapat banyak papan tanda di tepi jalan raya bermula dari Kawasan Rawat dan Rehat, Genting Sempah, Lebuh Raya Karak.

Papan tanda itu memberitahu para pengunjung kampung tersebut tentang kewujudan pelbagai calet dan resort.

Resort Wadi Samrah yang terletak di hujung perkampungan ini ada cerita yang tersendiri untuk menggamit kehadiran pengunjung.

Seluas 2.42 hektar, kesunyian ternyata menjadi identiti utama Wadi Samrah yang dapat membuang aura negatif akibat tekanan kerja seharian di kota.

Sebaik sahaja memasuki resort ini, anda akan disambut dengan bunyi alunan aliran sungai dan pokok-pokok buluh.

Menurut pengurus resort itu, Ammirul Miskam, Wadi Samrah menawarkan konsep privasi dan eksklusif untuk para tetamunya tetapi ia tidak meminggirkan ciri-ciri kedesaan.

“Kami mahu pelanggan dapat berehat di sini terutamanya mereka yang telah berkeluarga.

“Terdapat empat buah vila. Vila utama ialah Damai Hati yang mempunyai empat buah bilik, dua ruang tamu, ruang makan, dapur, beranda dan surau mini,” katanya.

Ammirul memberitahu, Damai Hati mampu memuatkan sehingga 20 orang dengan harga sebanyak RM1,800 untuk penginapan dua hari satu malam.

Tambahnya, terdapat tiga buah vila lain untuk kemudahan tetamu di resort yang mula dibuka kepada umum pada awal tahun 2000 itu.

“Kemudahan lain yang disediakan ialah kafe makan, kolam renang dan gelanggang bola keranjang.

“Cuma tetamu tidak boleh membawa minuman keras. Kemudahan karaoke juga ada disediakan tetapi terhad sehingga pukul 12 tengah malam. Ia dilarang selepas pukul 12 tengah malam bagi memastikan tiada gangguan terhadap ketenteraman penduduk kampung,” katanya.

Kru Jurnal turut berpeluang menetap satu malam di Damai Villa di dalam resort tersebut.

Ternyata, ruang di dalam vila itu cukup luas dan selesa.

Suhu pada waktu malam cukup sejuk sehingga alat penyaman udara dan kipas perlu ditutup manakala badan disaluti dengan selimut tebal kerana kesejukan.

Ammirul memberitahu, 90 peratus resort itu dibina dengan menggunakan kayu jati dan cengal.

“Semua kayu tersebut diimport dari Bali, Indonesia. Seperti yang kita sedia maklum, kayu hutan itu tahan lama dan tidak mudah rosak.

“Namun, ia ibarat alat penyaman udara semula jadi yang membuatkan suhu di dalam bilik rendah dan tidak panas semasa matahari memancar dengan terik,” ujarnya.

Aura tersendiri cuba diwujudkan oleh pemilik Wadi Samrah apabila resort itu mempunyai menara pemandangan setinggi empat tingkat.

Ammirul yang baru berusia 24 tahun itu memberitahu, menara pemandangan tersebut memberikan akses kepada para tetamu resort ini untuk melihat Banjaran Titiwangsa secara jelas selain meninjau pemandangan Wadi Samrah.

“Selain itu, ramai yang menaiki menara pemandangan pada waktu pagi dan petang untuk menyaksikan burung-burung berterbangan selain menyaksikan matahari terbenam.

“Angin bertiup pada setiap masa sekali gus memberikan ketenangan yang tersendiri. Bagi kami, pengurusan resort dapat memantau pergerakan para pekerja bagi mengelak mereka curi tulang.

Kadar sewa vila berharga antara RM900 hingga RM1,800.

Menu tradisional

“Tetapi, kami hanya mempunyai dua orang pekerja untuk menguruskan resort ini,” jelas Ammirul sambil tersenyum.

Tempat yang menarik, selesa tetapi, jika perut berbunyi kelaparan semua nikmat keindahan seperti ditarik balik.

Justeru, Ammirul menjelaskan, pihak resort turut menyediakan menu makanan istimewa kepada para pelanggan mengikut pilihan mereka.

“Pelanggan-pelanggan boleh memilih makanan yang mereka inginkan. Sebagai contoh, jika tetamu yang berasal dari Perak inginkan gulai tempoyak dan rendang dinding untuk makanan tengah hari atau malam, kami akan sediakan untuk mereka.

“Jika tetamu dari Negeri Sembilan pula teruja untuk menikmati gulai asam pedas manakala pengunjung dari Pahang pula mahukan gulai tempoyak ikan patin, kami akan sediakan,” katanya.

Jelas Ammirul, mereka lebih mementingkan makanan tempatan berbanding ala Barat.

“Pengunjung mendapat dua perkara dalam masa yang sama iaitu menikmati suasana kampung dan makan makanan tradisi mereka,” katanya. ~ Kosmo

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI