Media Prima pemilik aset media digital terbesar

Monday, October 07, 2013

Media Prima pemilik aset media digital terbesar

Kumpulan Media Prima muncul sebagai pemilik aset media digital tempatan terbesar pada Ogos berdasarkan penilaian yang dibuat oleh syarikat pemantauan digital antarabangsa.

Di Malaysia, gabungan aset media digital kumpulan itu berada di senarai teratas selepas jenama laman web terkemuka antarabangsa seperti Google, Facebook, Yahoo, Microsoft dan Wikimedia, demikian mengikut laporan terkini yang dikeluarkan Persatuan Digital Malaysia (MDA) dan comScore Inc.

Mengikut laporan yang disiarkan Jumaat lalu, sementara jenama antarabangsa terus menguasai majoriti senarai 10 aset media digital teratas di negara ini, lebih banyak jenama tempatan kini disenaraikan dalam 30 laman web utama berbanding sebelum ini.

Media Prima buat pertama kalinya disenaraikan sebagai pemilik media digital utama pada kedudukan keenam, manakala kumpulan perbankan Malayan Banking Bhd (Maybank) dan penyedia perkhidmatan pengiklanan Mudah.my mengekalkan kedudukan dalam senarai 10 teratas, masing-masing di tempat kelapan dan kesembilan.

Agensi pengiklanan

MDA mewakili penerbit dalam talian tempatan, agensi pengiklanan dan penyedia perkhidmatan digital manakala comScore yang disenaraikan di Nasdaq, adalah syarikat pengukuran digital antarabangsa.

Laporan itu berdasarkan perangkaan daripada comScore Media Metrix yang mengukur jumlah pengunjung internet termasuk butiran penggunaan media dalam talian, demografik pengunjung dan kuasa membeli dalam talian.

Bagi Malaysia, laporan comScore Media Metrix adalah berdasarkan perangkaan yang diperoleh daripada 150,000 orang.

Ia juga menunjukkan bagaimana pengguna internet di Malaysia menggunakan kandungan dalam talian.

Trafik antarabangsa bagaimanapun tidak diambil kira dalam laporan berkenaan.

Aset digital Media Prima termasuk lawan web yang dimiliki tiga rangkaian akhbarnya iaitu News Straits Times, Berita Harian dan Harian Metro; empat stesen televisyen (TV3, NTV7, 8TV dan TV9); tiga stesen radio (Fly FM, Hot FM dan One FM) serta beberapa laman web gaya hidup termasuk tonton dan gua.

Mengikut laporan itu, tonton.com.my muncul sebagai laman video paling popular di negara ini, manakala hmetro.com.my yang diterbitkan Harian Metro muncul sebagai laman web bahasa Melayu paling terkemuka.

Pelbagai produk

Semua aset digital Media Prima adalah di bawah anak syarikatnya, Media Prima Digital.

Mengulas mengenai laporan itu, Ketua Pegawai Operasi Media Prima Digital, Datuk Zainul Arifin, (gambar) berkata kedudukan unggul Media Prima dalam ruang media digital mencerminkan kedudukannya sebagai kumpulan media bersepadu terbesar negara.

"Senarai kedudukan itu mengesahkan yang Media Prima juga adalah terbesar dari segi media digital. Kami bukan sebuah syarikat jenama tunggal kerana syarikat menyediakan pelbagai produk daripada berita, hiburan dan video untuk segenap masyarakat.


~ BH

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI