5 restoran aneh dan pelik di dunia

Tuesday, October 22, 2013

5 restoran aneh dan pelik di dunia

Prinsip biar pelik tapi popular ini mungkin menjadi pertimbangan bagi lima restoran yang disenaraikan sebagai antara yang aneh di dunia. Ikuti senarainya:

Restoran Barbie Taipei, Taiwan

Pelik Tapi Benar
Orang Asia yang sukakan kepada barangan yang comel menjadi inspirasi kepada pemilik restoran ini menjadikan patung Barbie sebagai tema restorannya. Kebanyakan pelayan restoran memakai tutup kepala dan cekak yang sering digayakan patung Barbie.

Le Refuge des fondue, Paris, Perancis


Le Refuge des fondue, Paris

Perancis juga terkenal sebagai destinasi percutian romantis dan hidangan mewah. Namun, berbeza dengan restoran Le Refuge des fondue yang menampilkan botol susu sebagai gelas minuman dan menyajikan keju melekit sebagai hidangan pencuci mulut. Jika anda berani dan mahu mencuba sesuatu yang baru, masukkan restoran ini dalam senarai destinasi kembara yang bakal dikunjungi kerana pelancong sememangnya ramai berkunjung ke sini.

King Carton, Taichung City, Taiwan


Taiwan memang terkenal sebagai destinasi pelancongan yang menyediakan persekitaran unik dan pelik seperti pelayan memakai pakaian ala ninja, makanan dihidang dalam tabung uji dan mangkuk tandas. Kali ini restoran King Carton ini pula menggunakan kad kadbod sebagai perabot dan kelengkapan menghidang malah hiasan dalaman menggunakan kadbod manakala makanannya yang ditawarkan adalah hidangan pilihan ramai seperti daging rebus, salad dan ayam panggang herba.

Twin Stars Diner, Moscow


Pelik tapi tidak menjijikkan atau jelik kerana restoran ini menampilkan pramusaji dan pelayan yang kesemuanya kembar. Malah, chef yang menyediakan makanan juga adalah pasangan kembar. Idea menggunakan tema kembar ini diilhamkan daripada filem seram Russia pada 1964 mengisahkan mengenai kembar yang berkonflik dengan pasangan kembarnya. Pemilik restoran Alexei Khodorkovsky mengatakan memang sukar untuk mencari pekerja kembar namun itu bukan alasan untuk beliau membuka operasi 24 jam. Hidangan yang disediakan kebanyakannya adalah makanan tradisi seperti itik liar panggang dan rusa bakar.

Cafe Restroom Magic, Los Angeles


Sanggupkah anda makan sambil duduk di kerusi menyerupai mangkuk tandas. Kalau kita tidak kisah dan merasa jijik sebaliknya teruja berbuat demikian, boleh saja melawat restoran ini. Mengambil inspirasi restoran dengan tema yang sama di Taiwan, menu yang disediakan restoran ini bertemakan makanan Asia dan Barat ini juga dinamakan dengan nama yang jijik dan jelik seperti hidangan sembelit. Begitu juga hidangan aiskrim coklat yang dihidangkan menyerupai najis manakala sesetengah makanan dihidangkan dalam mangkuk menyerupai mangkuk tandas mini.

Oleh Rohaniza Idris

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI