Hukum percaya ramalan bintang adalah syirik

Wednesday, October 02, 2013

Bintang adalah salah satu daripada ciptaan Allah SWT yang berfungsi sebagai penunjuk arah bagi pelaut dan nelayan selain sebagai penghias cakerawala. Justeru, adalah satu pemikiran yang sesat apabila ada beranggapan bintang mempunyai kuasa yang mampu mempengaruhi nasib manusia.

Ramalan bintang kelahiran

Ini seperti kepercayaan sesetengah masyarakat terhadap bintang Capricon, Aquarius, Pisces, Aries, Taurus, Gemini, Cancer, Leo, Virgo, Libra, Scorpio dan Sagittarius.

Sihir, mendustakan takdir

Sebagai umat Islam kita dilarang mempelajari hal yang bersifat tekaan untuk meramal nasib manusia bahkan ia perbuatan syirik dan berunsur jahiliah serta termasuk dalam kategori sihir, mendustakan takdir sedangkan mereka yang mendustakan takdir jelas termasuk dalam golongan musyrik.

Daripada Zaid bin Khalid, katanya: "Kami bersembahyang Subuh dengan Rasulullah SAW di Hudaibiah, sedangkan pada malamnya hujan turun. Setelah selesai, beliau menghadapkan mukanya kepada orang banyak seraya berkata: Tahukah anda apa yang telah dikatakan Allah?

"Jawab mereka itu: Allah dan RasulNya yang mengetahui. Kata Rasulullah SAW: Allah berkata: Pada pagi ini ada antara hambaKu yang percaya kepadaKu dan ada pula yang ingkar; adapun yang menyatakan: Kita telah didatangkan hujan dari kurniaan Allah dan rahmatNya, maka orang itulah yang beriman kepadaKu dan ingkar kepada bintang-bintang; adapun yang berkata, kita telah dituruni hujan sebab bintang Anu dan bintang Anu, maka orang itulah yang ingkar kepadaKu dan percaya kepada bintang-bintang." (Riwayat Muslim)

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI