Manong, Kuala Kangsar, Perak

Wednesday, October 23, 2013

Manong, Kuala Kangsar, Perak

Manong terletak di selatan bandar Kuala Kangsar, Negeri Perak Darul Ridzuan. Dalam peta pada koordinat 4.6 ' Utara, 100.9 ' Timur.

Menurut sejarahnya nama Manong ialah gelaran bagi anak sulung lelaki yang biasanya digunakan oleh dialek penduduk tempatan pada zaman dahulu kala. Namun begitu, kisah tragedi penderhakaan si Manong kepada ibunya sehingga ditelan di bumi menyebabkan tiada lagi anak sulung diberi gelaran Manong kerana khuatir kisah yang sama berulang pada anak mereka. Tempat berlakunya tragedi inilah dinamakan Kampung Manong.


Terdapat banyak lata di Manong seperti Lata Ulu Kenas, Lata Guar, Lata Pecah Batu dan Lata Ulu Jeliang dan lain lain. Padang Ragut/Lata Guar merupakan tempat yang menarik bagi pencinta alam & peminat-peminat fotografi landskap. Dengan padang yang menghijau disertai dengan gunung sebagai latar belakang, ia memberikan pemandangan seperti berada di New Zealand.

Terdapat juga kolam air Panas Ara Panjang, yang terletak di Kampung Ara Panjang, terletak kira-kita 4 km daripada jalan utama merupakan satu-satunya kolam air panas yang terletak di daerah Kuala Kangsar. Banyak kemudahan telah disediakan di sana separti tandas, pondok rehat, gerai dan kolam mandi.

Credit : My Manong

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI