Tazkirah: Riak sifat orang munafik

Monday, October 07, 2013

Sifat Riak

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Adakah kamu mahu aku memberitahu kamu suatu perkara yang aku takuti ke atas kamu daripada dajal? Mereka menjawab: Sudah tentu wahai Rasulullah! Baginda pun berkata: Syirik khafi iaitu seorang lelaki bangun bersembahyang lalu dia memperelokkan sembahyangnya kerana ada orang yang memerhatikannya." (Riwayat Ibnu Majah)

Antara tanda ikhlas ialah apabila seseorang itu lebih suka menyembunyikan kebaikannya sebaliknya tidak suka jika kejahatannya disembunyikan. Dia melakukan kebaikan semata- mata kerana mahukan keredaan daripada Allah SWT.

Riak pula adalah mencari sesuatu untuk keuntungan diri daripada amalan yang dilakukan di dunia sama ada untuk mendapatkan pujian, sanjungan, hadiah dan sebagainya bahkan hal ini termasuk dalam perbuatan syirik (syirik khafi).

Perbuatan riak (suka menunjuknunjuk), jika telah menjadi satu tabiat, lambat laun akan menyebabkan orang yang melakukannya dipandang hina oleh manusia lain. Oleh itu, ubat riak ialah dengan menyembunyikan amalan yang ingin diserlahkan oleh nafsu.

Namun, amalan yang tidak dapat tidak mesti dizahirkan seperti solat berjemaah dan yang seumpama dengannya tidak termasuk dalam perbuatan riak melainkan memang mereka berjemaah kerana ingin menunjuk kepada orang dirinya juga sembahyang.

Orang yang riak adalah termasuk orang yang munafik. Maka tiadalah pahala bagi perbuatan baik yang dilakukannya itu di sisi Allah SWT sekalipun ia terpuji di mata manusia.

Rasulullah SAW bersabda: "Apabila salah seorang dari kamu mengerjakan amal-amal yang membuktikan keislamannya dengan sebaik-baiknya (serta dengan ikhlas) maka tiap-tiap kebaikan yang dikerjakannya akan ditulis baginya sepuluh kebajikan yang menyamainya hingga kepada tujuh ratus kali ganda dan tiap-tiap satu kejahatan yang dilakukannya akan ditulis baginya (satu kejahatan) yang menyamainya." (Riwayat Bukhari)

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI