Sungkyunkwan Scandal Sinopsis (drama bersiri Korea Selatan)

Wednesday, October 23, 2013

Sinopsis Sungkyunkwan Scandal

Sungkyunkwan Scandal mengisahkan seorang gadis pintar, Kim Yoon Hee lakonan Park Min Young yang terpaksa memikul tanggungjawab besar menanggung perbelanjaan seluruh keluarganya.

Yakin terhadap sistem pendidikan mampu mengubah nasib hidupnya, Yoon Hee mengambil peluang menyamar diri sebagai pelajar lelaki dan melanjutkan pengajian sebagai salah seorang pelajar Sungkyunkwan.

Apatah lagi, demi tanggungjawab pada keluarga yang dipikul selepas kematian bapa, Yoon Hee nekad mahu menggantikan adik lelakinya yang sakit dengan berusaha menyertai Sungkyunkwan.

Sebagai satu-satunya institusi pengajian tinggi yang hanya membenarkan pelajar lelaki mengambil peperiksaan, penggambaran Sungkyunkwan Scandal dihasilkan berlatar belakang era Dinasti Joseon.

Zaman itu, golongan wanita tidak diiktiraf dalam bidang pendidikan mahupun pekerjaan. Justeru, secara tidak langsung peranan wanita boleh dianggap ditindas sewenang-wenangnya.

Sungkyunkwan Scandal Sinopsis
Sungkyunkwan Scandal

Bagaimanapun, bersandarkan kebijaksanaan dimiliki, Yoon Hee berusaha menjual kertas jawapan peperiksaan kepada bakal pelajar Sungkyunkwan.

Namun dia tersalah langkah apabila bertemu Lee Soon Joon (Park Yoo Chun) yang cuba menangkapnya kerana tindakan tidak bermoral itu.

Namun, walaupun tindakan Yoon Hee itu menyalahi undang-undang, menyedari bakat dimilikinya membuatkan Soon Joon pula berusaha memujuk Yoon Hee untuk menyertai Sungkyunkwan tanpa menyedari dia adalah wanita.

Terus menjadi sahabat baik, ia tetap tak mampu menghindar perasaan cinta yang hadir dalam hati mereka. Pun begitu, demi membantu menyembunyikan identiti Yoon Hee, ia memaksa Soon Joon memendam perasaan.

Sebagai jejaka daripada keluarga berada, Soon Joon yang berwajah tampan juga bersikap angkuh. Bahkan selain itu diketengahkan juga kisah Yoo Hee melayani kerenah rakan-rakan lelakinya yang tersendiri seperti Gu Yong Ha (Song Joong Ki) yang sering terbabit dengan pelbagai masalah.

Malah, Yoon Hee juga terpaksa berhadapan dengan tingkah laku rakan sebilik yang beremosi, Moon Jae Shin (Yoo Ah In). Walaupun sering berbeza pendapat, persahabatan mereka berempat tetap erat terjalin.

Terus mewarnai plot kisah kehidupan empat empat sekawan yang bersungguh-sungguh mengejar cita-cita masing-masing di Sungkyunkwan, dimuatkan juga elemen cinta yang lucu dan mencuit hati.

Barisan pelakon Sungkyunkwan Scandal: Park Min Young, Park Yoo Chun, Yoo Ah In dan Song Joong Ki

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI