Bahaya kanser buah zakar

Friday, October 04, 2013

Bahaya kanser buah zakar

Saya berusia 35 tahun dan sudah berkahwin dua tahun. Isteri pula berusia 26 tahun dan kami masih belum dikurniakan anak. Baru-baru ini doktor mengesyaki saya mengalami kanser buah zakar yang berkemungkinan sudah masuk peringkat kedua. Selain perlu menjalani pembedahan membuang satu bahagian buah zakar yang terjejas (inguinal orchidectomy), saya juga mungkin perlu menjalani beberapa siri terapi radiasi.

Biarpun dunia seolah-olah gelap, saya dan isteri masih mahu mencuba mendapatkan zuriat sebelum terlambat. Pakar ada menjelaskan bahawa membuang satu buah zakar tidak akan menjejaskan keupayaan lelaki mengalami ereksi, mencapai orgasm atau mempunyai anak begitu juga pembedahan pada nodus limfa, masalahnya ini boleh mengganggu kesuburan. Apakah tindakan menyimpan sperma di bank sperma kerana bimbang kualitinya akan terjejas selepas melalui pelbagai prosedur perubatan suatu idea yang baik atau masih ada cara lain untuk saya dan isteri mendapatkan anak. Bantulah kami doktor.

Wahid, Petaling Jaya

---------------------

Kebanyakan lelaki yang mengalami kanser testikular mempunyai jumlah sperma yang kurang atau tidak mempunyai sperma langsung ketika kanser testikular ini diketahui. Oleh kerana itu pada asasnya anda perlu membuat pemeriksaan sperma untuk mengetahui kedudukan sebenar sperma anda.

Semua rawatan kanser testikular akan menyebabkan masalah kesuburan secara terus atau sebaliknya. Menyimpan sperma anda di bank sperma yang terdapat di pusat-pusat infertiliti adalah satu pilihan yang amat baik sekali untuk masa hadapan bila anda sudah habis rawatan dan bersedia untuk menambah bilangan keluarga.

Tetap berpeluang dapat zuriat

Walaupun jumlah sperma ini rendah, tetapi dengan kaedah Persenyawaan In-Vitro dan Inokulasi Sperma Intra-Sitoplasma dapat menambah peluang untuk anda mendapatkan zuriat.

Anda perlu berbincang dengan doktor anda bila rawatan perlu dimulakan supaya anda dapat berjumpa pakar kesuburan untuk simpanan sperma anda. Sekiranya anda tidak mempunyai sperma atau azospermia doktor bedah anda boleh mengambil sperma dari testis anda.

Jika rawatan kanser testikular ini setakat pembedahan okidektomi, lebih dari 70 peratus mereka dapat menghamilkan isteri masing-masing selepas dua hingga tiga tahun pembedahan. Pada peringkat awal pembedahan jumlah sperma akan menurun dan pulih semula selepas setahun pembedahan.

Alami ejakulasi retro-grade

Sebahagian kecil akan kekal mandul kerana masalah azospermia. Jika rawatan pembedahan membabitkan diseksi kelenjar limfa di belakang peritoneum, ini akan menggugat kesuburan anda kerana diseksi ini menyebabkan anda mengalami ejakulasi retro-grade. Keadaan ini adalah di mana sperma tidak lagi dikeluar melalui zakar ketika ejakulasi tetapi ini mengimbal ke belakang masuk ke dalam pundi kencing. Tetapi pembedahan pembuangan kelenjar limfa zaman sekarang adalah lebih selektif dan doktor bedah akan cuba menyelamatkan saraf-saraf dari tercedera.

Dengan cara sebegini masalah ejakulasi retro-grade adalah amat rendah. Sekiranya ejakulasi ini mengimbalbalik ke dalam pundi kencing, sperma ini masih boleh digunakan untuk IVF. Memang benar pembedahan kelenjar limfa tidak mengganggu kebolehan saudara untuk mencapai orgasma dan ereksi.

Siri terapi

Jika rawatan lanjutan kanser testikular saudara memerlukan tambahan beberapa siri terapi radiasi, ini menyebabkan jumlah sperma berkurangan untuk sementara waktu atau terus menyebabkan anda azospermia. Kebiasaannya radiasi tambahan adalah pada dos yang rendah saja. Jika dos radiasi adalah tinggi maka saudara akan menjadi steril.

Penggunaan kemoterapi boleh menyebabkan kesuburan saudara terganggu sementara waktu tetapi ada juga yang menjadi kekal. Ini bergantung kepada dos, durasi rawatan dan jenis-jenis ubat kemoterapi yang di gunakan. Kemoterapi bukan saja berkesan membunuh sel-sel kanser tetapi juga sel-sel germa di dalam testis saudara.

Jadi jika saudara terpaksa melalui pembedahan okidektomi dan diseksi kelenjar limfa dan diikuti pula oleh rawatan terapi radiasi, sudah tentu jawapannya saudara perlu menyimpan sperma di bank sperma sebelum rawatan. Saya doakan saudara semoga selamat dan mendapat zuriat di masa hadapan.

Oleh Dr Suhaimi Isa

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI