Bayar zakat pakai SMS

Thursday, August 18, 2011

Pelanggan beragama Islam Maxis Berhad (Maxis), di Selangor, Melaka, Sabah, Kedah, Perlis, Pahang dan Terengganu akan menikmati kemudahan untuk membayar zakat fitrah menerusi sistem pesanan ringkas (SMS hasil perkhidmatan mZakat yang ditawarkan syarikat terbabit

Dengan perkhidmatan mZakat, pelanggan boleh memenuhi tuntutan agama mereka pada bila-bila masa dan di mana sahaja.


Perkhidmatan mZakat Maxis terbuka kepada pelanggan prabayar dan juga pascabayar.

Jumlah pembayaran zakat fitrah akan dicaj kepada bil telefon para pelanggan pascabayar atau ditolak dari baki prabayar pelanggan.

Perkhidmatan berkenaan amat mudah untuk digunakan.

Pelanggan boleh membuat pembayaran dengan hanya menaip “FITRAH (nama negeri)" dan menghantar SMS tersebut kepada 22032.

Mereka kemudian perlu membekalkan maklumat seperti nama, nombor kad pengenalan dan bilangan orang yang zakat fitrahnya ditanggung

Selepas itu, mereka akan menerima SMS mengenai jumlah yang perlu dibayar yang mana jumlahnya perlu disahkan sebelum sebarang caj boleh dikenakan kepada pengguna.

Kesemua SMS yang dihantar mahupun diterima oleh pelanggan Maxis untuk perkhidmatan mZakat ini adalah percuma dan tidak dikenakan caj.

Tambahan lagi, perkhidmatan pencetakan resit secara dalam talian juga boleh didapati daripada portal Maxis, supaya pelanggan boleh mencetak resit untuk melakukan tuntutan rebat cukai.

Naib Presiden Kanan Perkhidmatan Perniagaan Maxis, Fitri Abdullah berkata, pihaknya gembira dapat menawarkan kemudahan tersebut kepada pelanggan beragama Islam

‘‘Ini merupakan suatu penyelesaian yang efektif kepada masalah ketiadaan masa untuk melawat kaunter-kaunter zakat fitrah atau kepada sesiapa yang ingin membuat pembayaran pada saat-saat terakhir.

‘‘Ia juga amat berguna kepada golongan yang mengalami kesukaran untuk ke kaunter-kaunter zakat kerana komitmen kerja, dan juga golongan komuniti kurang upaya. ,’’ kata beliau.

Malah kata , keseluruhan proses transaksi pembayaran ini mengambil masa kurang lima minit.

Dalam pada itu , Maxis pada tahun ini telah bekerjasama dengan Hong Leong MSIG Takaful Berhad (HLM Takaful) bagi menawarkan pelanggan ketenangan minda melalui perlindungan insurans Islam tambahan (takaful) bernilai RM2,000 untuk segala kandungan rumah mereka bermula 1 Ogos hingga 16 September.

Untuk hanya RM2 sebulan, pelanggan dilindungi sehingga sebanyak RM70,000 untuk kematian tidak sengaja / kecacatan kekal, dan juga untuk RM2,000 faedah takaful tambahan yang meliputi perlindungan kandungan-kandungan rumah.

Pelanggan boleh menyertai program ini dengan hanya menghantar SMS beserta kata kunci “BUY TAKAFUL" kepada 27007.

Di samping perlindungan terhadap kematian tidak sengaja atau kecacatan kekal dan isi kandungan rumah, peserta beragama Islam juga boleh menikmati perkhidmatan “Haji Secara Perwakilan” (Badal Haji) dari HLM Takaful atau perwakilan mengerjakan haji kepada pihak yang sah.

Pilihan ini merupakan sebahagian daripada perlindungan kematian tidak sengaja dan kecacatan kekal.

Perkhidmatan “Haji Secara Perwakilan” ini diurus dan dikendalikan oleh TH Travel & Services, sebuah subsidiari milikan penuh Lembaga Tabung Haji.

Sempena Ramadan ini, Maxis amat berbesar hati untuk menawarkan Hotlink Ramadan Hot Tickets yang diubahsuai yang menawarkan lebih banyak nilai agar para pelanggannya dapat menghubungi orang yang tersayang, sama ada berdekatan mahupun berjauhan.

Mereka juga dapat menikmati ayam goreng KFC secara percuma dari kami semasa mereka berbuka puasa.

Maxis juga kata Fitri terus menjadi sebahagian dari perjalanan pelanggannya sepanjang Ramadan menerusi kandungan mudah alih yang telah direka khas untuk membantu mereka mengakses maklumat-maklumat relevan seperti waktu menunaikan solat dan juga waktu bermula dan berbuka puasa.

‘‘Perkhidmatan-perkhidmatan mudah alih bercorak keislaman kini semakin popular di kalangan pelanggan beragama Islam dan kami telah menyaksikan peningkatan terhadap penggunaannya.

‘‘Kami gembira untuk menawarkan kepada para pelanggan satu variasi perkhidmatan yang baru ini, bagi memastikan satu pengalaman yang lebih bermakna pada Ramadan ini,’’ ujarnya..

Para pelanggan Maxis juga boleh mengakses laman WAP mikro yang unik bernama Ramadan di portal WAP Maxis untuk melanggan atau memuat turun kandungan-kandungan Ramadan ke dalam peranti mudah alih mereka.

Laman WAP Ramadan itu menawarkan pelbagai kandungan mudah alih seperti SMS ALERTS untuk waktu berbuka puasa (waktu berbuka puasa dan waktu Imsak boleh didapati secara percuma), fadilat Ramadan (tazkirah harian untuk renungan sewaktu Ramadan) dan waktu-waktu menunaikan solat.

Mereka juga boleh melanggan perkhidmatan MMS ALERTS seperti Santapan Rohani (ayat-ayat al-Quran dan solat dihantar setiap hari) atau zikir (pembacaan Zikir kontemporari melalui MMS).

Sebagai tambahan, wallpapers, nada dering true tunes dan ucapan-ucapan MMS juga boleh diperoleh secara percuma.

Para pelanggan Maxis dan Hotlink boleh mengakses laman WAP Ramadan ini dengan hanya menaip ‘GET RA’ pada telefon bimbit mereka dan menghantar kepada 26000.

Satu pautan ke laman WAP Ramadan kemudian akan dihantar kepada telefon bimbit mereka dan pelanggan hanya perlu klik pada pautan tersebut bagi mengakses portal WAP Ramadan.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI