Dividen RM179.26 juta peserta RISDA

Sunday, August 21, 2011

RISDA memberikan dividen berjumlah RM179.6 juta kepada seramai 42,206 peserta Rancangan Tanam Baru Berkelompok (RTBB) dan Tanam Baru Berkelompok (TSK) bagi tahun 2010.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pemberian dividen itu dilihat satu kejayaan besar dalam sektor perladangan negara.

"Ini adalah bentuk kejayaan yang dibuat secara berkumpulan dan semoga dividen yang diterima sedikit sebanyak membantu peserta untuk perbelanjaan sambutan hari raya,” katanya ketika berucap pada majlis penyampaian dividen RTBB dan TSK Risda peringkat kebangsaan di sini, hari ini.

Turut hadir Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob dan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Shafie Apdal.

Perdana Menteri berkata, dalam usaha untuk memastikan sektor pekebun kecil tidak tertinggal dalam Model Baru Ekonomi (MBE), Risda turut diminta mengkaji dan menyediakan perancangan serta pelan tindakan MBE dari perspektif sektor pekebun kecil serta mencadangkannya kepada kerajaan.

"Salah satu yang saya tekankan ialah meminta RISDA melancarkan gerakan membaja di seluruh negara supaya setiap orang pekebun kecil akan membaja setiap pokok getah atau sawit mengikut jadual.

"Ini akan dapat meningkatkan hasil dan pendapatan pekebun kecil selari dengan MBE,” katanya. - Bernama

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI