Penggodam AntiSec bertindak balas

Monday, August 08, 2011

Satu kumpulan penggodam semalam mendakwa menggodam dan memusnahkan sejumlah laman web milik agensi polis di Amerika Syarikat (AS) ekoran penahanan rakan-rakan mereka yang dituduh menggodam Agensi Perisikan Pusat (CIA), agensi jenayah Britain SOCA dan Sony,

Kumpulan dikenali AntiSec (bermaksuk antikeselamatan) berkata, ia akan mendedahkan maklumat yang dicuri dari lebih 70 agensi polis tempatan dalam serangan siber.

''Kami bakal menyiarkan maklumat rahsia yang akan memalukan dan menunjukkan kesalahan pegawai polis di seluruh AS.

''Kami lakukan ini bersama defendan Topiary dan Anonymous Paypal LOIC dan juga tahanan politik lain yang menghadapi tuduhan dalam sistem perundangan yang berat sebelah,'' kata kumpulan itu dalam mesej yang disiarkan secara talian.

Ia berkata, pihaknya akan mendedahkan data sebanyak 10 gigabite termasuk pertukaran e-mel peribadi, kata laluan, nombor kad kredit, alamat pegawai dan maklumat pemberi maklumat.

''Anda mungkin menangkap sejumlah kecil daripada kami, tetapi jumlah kami ramai dan anda tidak dapat menghalang kami memusnahkan sistem perundangan dan membocorkan data kamu,'' kata AntiSec.

Antisec berkata, mereka tidak peduli dengan keselamatan pegawai polis atau pemberi maklumat apabila maklumat peribadi itu didedahkan.

Pada awal minggu ini, seorang remaja Britain berumur 18 tahun, Jack Davis dipercayai seorang penggodam dengan nama Topiary, dibebaskan dengan jaminan oleh sebuah mahkamah di London.

Davis yang dipercayai menjadi jurucakap kepada kumpulan penggodam Lulz Security (LulzSec) dan Anonymous, didakwa menggodam pelbagai laman web termasuk SOCA.

LulzSec dan Anonymous mengaku bertanggungjawab melakukan serangan siber terhadap agensi kerajaan dan perniagaan antarabangsa termasuk CIA, Dewan Senat AS dan Sony, selama 50 hari pada awal tahun ini. - AFP

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI